Een taalhoek, wat is dat nou precies? En hoe kun je een taalhoek inrichten waarin de kinderen ook daadwerkelijk spelen en jij niet steeds hoeft te vertellen wat ze moeten doen? In dit artikel geef ik je ideeën om de taalhoek in te richten bij het thema Sinterklaas. En voordat je denkt ‘een taalhoek past toch helemaal niet bij kleuters?!’, wil ik je uitnodigen even verder te lezen. Want taal, dat kan ook gecombineerd worden met spel!

De taalhoek tijdens het thema Sinterklaas - Juf Bianca

De taalhoek

Wat ís een taalhoek eigenlijk? In een taalhoek zijn de kinderen bezig met… taal. Als je de SLO doelen bekijkt, kun je zien wat taal voor jonge kinderen eigenlijk inhoudt. (Heel handig, trouwens, de inhoudskaarten van het SLO, bij meerdere vakgebieden!) Wat zie je daar?

  • Mondelinge taalvaardigheid
  • Lezen
  • Taalbeschouwing / Metalinguïstische vaardigheden
  • Schrijven

De laatste twee zijn maar heel klein (Denken en praten over taal en weten dat je iets op kunt schrijven om het later te kunnen lezen). De eerste twee zijn groter, omvatten meer doelen. Een groot gedeelte van de ontluikende en beginnende geletterdheid (Lezen) neem je al mee als je een prentenboek voorleest en een leeshoek in de klas hebt.

Dus: in een taalhoek moet vooral gesproken worden, omdat je daarmee de mondelinge taalvaardigheid stimuleert!

Thema Sinterklaas

Sinterklaas is eigenlijk constant met taal bezig. Hij schrijft in het grote boek, leest de verlanglijstjes van de kinderen door, hij belt met de Pieten om te horen hoe het gaat. Wanneer de kinderen in één van de Sinterklaas hoeken in je klas spelen, zijn ze dus al veel met taal bezig. Ik beschreef in dit artikel meerdere hoeken die je in zou kunnen richten, maar misschien heb je zelf nog meer ideeën!

Leg in de Sinterklaashoek voldoende materialen neer die taal uitlokken. Kies bijvoorbeeld uit:

  • het grote boek, waar de kinderen écht in mogen schrijven
  • diverse schrijfmaterialen
  • een typemachine of computer (met een oud toetsenbord)
  • een telefoon (heeft Sinterklaas een mobiele telefoon?)
  • en lijst met namen en telefoonnummers van de kinderen
  • een brievenbus, waarin Sint post kan ontvangen van de kinderen uit de klas
  • lege verlanglijstjes die de kinderen kunnen invullen

Woordenschat

Koppel de woordenschat tijdens het thema aan de hoek die je ingericht hebt. Kies je voor een stoomboot, bekijk dan gedurende het thema de verschillende onderdelen van een stoomboot en benoem werkwoorden die bij het varen horen. Kies je voor een stal, breng dan een bezoekje aan een échte stal, of vraag iemand die een paard heeft er iets over te komen vertellen. Hebben de kinderen een kleine woordenschat, breng het thema dan zo dicht mogelijk bij henzelf. Schoen zetten kun je koppelen aan verschillende soorten schoenen en sluitingen, of koppel het aan speelgoed en spelen.

Verteltafel

Ik wijd een apart stuk van dit artikel aan de verteltafel, omdat we die bij uitstek als taalhoek kunnen gebruiken. Als het goed is zijn de kinderen hier constant bezig met spreken, luisteren én boeken en verhalen! Wanneer je een prentenboek hebt voorgelezen dat zich goed leent voor de verteltafel, kun je zo’n hoek inrichten in je klas. Maar je kunt ook heel goed materialen neerleggen die met Sinterklaas te maken hebben, en de kinderen er zelf verhalen bij laten bedenken. Je kunt bijvoorbeeld een poppenhuis neerzetten en het inrichten als Pietenhuis, of juist een huis waar Sint en Piet op bezoek komen. Zet je een stoomboot (bijvoorbeeld van Playmobil) neer, dan kunnen de kinderen de intocht naspelen. Misschien moet er wel een stad bij gebouwd worden, waar Sint met Amerigo vervolgens doorheen kan lopen. Allemaal mogelijkheden om met taal bezig te zijn!

Tip: lees in dit artikel hoe je eenvoudig een verteltafel kunt maken!

Ik hoop dat je iets aan deze informatie hebt gehad! Laat de kinderen vooral lekker spelen, en die taal komt (vaak) vanzelf. Wanneer de taal niet vanzelf komt, kun je inzetten op spelbegeleiding, maar daar zou ik weer een heel nieuwe nieuwsbrief aan kunnen wijden!

Nog even dit: Op mijn site zijn diverse gratis materialen in het Sinterklaas thema te vinden. Ik zet ze hieronder voor je op een rijtje:

het schoenenspel (waarbij de kinderen een anders-dan-anders werkblad invullen over hun eigen schoen, zie onderaan dit bericht)
het telspel (waarbij de kinderen dobbelen, tellen en een pepernoot leggen op het juiste getal)
het mozaïek voorbeeld (meer Sinterklaas mozaïekvoorbeelden bestellen kan hier)
de kleikaarten (leuk voor bij de pepernotenklei!)

Wil jij leren hoe je uitdagende hoeken inricht, waar kinderen graag in spelen, en waar ze veel leren? Hoe je de doelen kunt vertalen naar het spel in de hoeken, en hoe je het spel zo goed mogelijk kunt begeleiden en observeren? Bestel dan mijn boek Spelen in uitdagende hoeken!



Wil jij leren hoe je uitdagende hoeken inricht, waar kinderen graag in spelen, en waar ze veel leren? Hoe je de doelen kunt vertalen naar het spel in de hoeken, en hoe je het spel zo goed mogelijk kunt begeleiden en observeren? Bestel dan mijn boek Spelen in uitdagende hoeken!

Download het gratis Sinterklaas schoenenspel!

De kinderen bestuderen hun eigen schoen met het ontdekblad (welke maat, kleur en sluiting?). Vervolgens spelen ze allerlei spelletjes: hoeveel pakjes moeten er in de schoen?

Hiermee abonneer je je op de JufBianca nieuwsbrief. Je kunt je op elk moment uitschrijven van deze wekelijke e-mails. Wil je de download zonder lid te worden, stuur me dan even een berichtje! Powered by ConvertKit