Heb je wel eens gehoord van het begrip verteltafel? Een verteltafel is een plek waar kinderen een verhaal kunnen naspelen, waarbij ze attributen gebruiken die in het verhaal voorkomen. Zo komt het verhaal echt tot leven, en je kunt je voorstellen hoe goed dit is voor het taalbegrip en de woordenschat. Een woord uit een verhaal begrijpen is één ding, maar het woord zelf ook gebruiken in een situatie is nog beter! Ik maakte een verteltafel bij het prentenboek Ik wil iets heel moois geven, een prachtig prentenboek over vriendschap dat zich afspeelt in de herfst.

Een verteltafel maken bij een prentenboek - Juf Bianca

Ik wil iets heel moois geven – Jonathan Emmett – Vanessa Cabban (ill) – van Goor (uitg) – (oorspronkelijke titel: The best gift of all)

Wil jij dit prentenboek bestellen? Het is verkrijgbaar in een bundel, waar nog 3 andere verhalen over Mol in zitten.

Dit prentenboek gaat over Mol (ook bekend van Ik wil de maan, Ik heb een geheim en Ik wil ergens anders wonen), die zijn vrienden mist. Vooral Haas mist hij, en hij besluit naar haar toe te gaan. Onder de grond, want het regent al de hele week! Onderweg komt hij nog 2 vrienden tegen, die besluiten met hem mee te gaan. Haas blijkt een beetje ziek te zijn, en Eekhoorn en Egel zorgen voor lekkere eikeltjes en warme bladeren. Mol is sip, want nu heeft hij niets meegebracht voor zijn beste vriendje. Maar wacht: hij heeft de vrienden van Haas gebracht! En dat blijkt het mooiste wat iemand kan geven.

Voorbereiding

Als je nog nooit eerder een verteltafel gemaakt hebt, adviseer ik je het woord eens in te typen in google, en de afbeelding die je dan vindt te bekijken. Bij bekende en minder bekende prentenboeken en verhalen zie je de mooiste verteltafels voorbij komen. Niet elk verhaal is even geschikt voor een verteltafel. Kies voor de eerste keer een prentenboek met een duidelijk na te spelen verhaallijn, en een gemakkelijk na te bootsen omgeving. Dit prentenboek speelt zich zowel boven als onder de grond af. Om dat te realiseren, gebruikte in schoenendozen die op hun kant stonden. De mol graaft een gang onder de grond, en komt langs de verschillende schoenendozen en figuren uiteindelijk bij haas terecht.

Lees het prentenboek zelf goed door, en bedenk alvast welke attributen nodig zijn. Bedenk ook waar het verhaal zich afspeelt, en hoe dat het beste vorm kan krijgen. Op een tafel? Of op een kleed op de grond? Zijn er grotere attributen nodig, zoals bijvoorbeeld een poppenhuis?

Een verteltafel maken bij een prentenboek - Lespakket

Bij dit prentenboek scande ik de hoofdfiguren. Ik printte ze uit en lamineerde ze. Om ze te kunnen laten staan, knipte ik een rechthoekje uit de rest van het lamineerplastic. In zowel het rechthoekje als het figuurtje maakte ik een sneetje. Door dat in elkaar te schuiven, bleven de figuurtjes staan! De egel moest ook kunnen liggen, met een extra sneetje was dat zo geregeld.

Je kunt ook heel goed vingerpopjes gebruiken voor de verteltafel! Bij bol.com kun je deze popjes bestellen:

vingerpopjes

Introductie

Lees het prentenboek eerst helemaal voor aan de kinderen. Na afloop kun je de kinderen voorstellen een verteltafel te maken waarop het verhaal nagespeeld kan worden. De kinderen hebben dan een grote rol in de realisatie van de verteltafel. Je kunt ook een kleine basis neerzetten, bijvoorbeeld de poppetjes die in het verhaal voorkomen, en de kinderen het aan laten vullen. Je kunt hiervoor ook een klein groepje kinderen vragen.

Een verteltafel maken bij een prentenboek - Lespakket

Realisatie

Bedenk samen met de kinderen wat er allemaal nodig is in het verhaal. Attributen kunnen van huis meegenomen worden, in de klas gevonden worden of… ze moeten geknutseld worden! De omgeving waarin het verhaal zich afspeelt moet opgebouwd worden, hierbij kunnen de kinderen goed helpen. Denk ook eens aan doeken om achter de tafel tegen de muur te hangen, vinger- of handpopjes als hoofdfiguren, echte bloemen en planten als aankleding en huizen gebouwd met kleine blokjes of Lego. Zorg er uiteraard voor dat het prentenboek aanwezig is, zodat de kinderen het verhaal terug kunnen lezen. Je kunt het verhaal ook stap voor stap met pictogrammen op een groot vel papier schrijven. Zo zien de kinderen heel mooi de verhaallijn, en kunnen ze die goed volgen.

Een verteltafel maken bij een prentenboek - Lespakket

In gebruik

Een klein groepje kinderen mag met de verteltafel spelen. Ze spreken af wie wie speelt, en beginnen bij het begin van het verhaal. Het is de bedoeling dat ze het verhaal naspelen, zodat ze het begrijpen. Maar kinderen die dat kunnen, mogen hierna best een ander verhaal naspelen. Wat gebeurt er op de volgende dag? Misschien kun je dat zelfs opschrijven, met behulp van deze kinderen. Zo heb je ineens een nieuw verhaal om te spelen, met dezelfde attributen!

Kinderen die baat hebben bij extra ondersteuning kun je uitnodigen met jou en een ander kind bij de verteltafel te spelen. Je kunt dan goed zien in hoeverre ze het verhaal begrijpen, kunnen ze de verhaallijn volgen? Weten ze welke attributen er nodig zijn? Kennen ze bepaalde uitdrukkingen die in het boek gebruikt worden?

Het gebruik van een verteltafel is erg leuk in groep 1-2, maar past natuurlijk ook heel goed in groep 3! Kinderen kunnen bijvoorbeeld een verteltafel maken bij het voorgelezen ankerverhaal, en de geleerde woorden en letters kunnen er een plaats krijgen. Kinderen die al goed kunnen lezen en schrijven, kunnen moeilijkere woorden bij de verteltafel leggen, maar ook zinnen schrijven die bij het verhaal horen.

Wil je meer lezen over verteltafels? Bekijk dan dit artikel uit de HJK van september 2008

Heb jij al eens een verteltafel gemaakt? Was dat een succes? Stuur gerust een foto, dan plaats ik hem hieronder!

Tip: in het project Noten, dat ik schreef voor Kleuteruniversiteit bij het gelijknamige prentenboek, zit ook een uitgewerkte verteltafel!

Dit bericht is geplaatst met toestemming van de uitgeverij.

Wil jij leren hoe je uitdagende hoeken inricht, waar kinderen graag in spelen, en waar ze veel leren? Hoe je de doelen kunt vertalen naar het spel in de hoeken, en hoe je het spel zo goed mogelijk kunt begeleiden en observeren? Bestel dan mijn boek Spelen in uitdagende hoeken!



Wil jij leren hoe je uitdagende hoeken inricht, waar kinderen graag in spelen, en waar ze veel leren? Hoe je de doelen kunt vertalen naar het spel in de hoeken, en hoe je het spel zo goed mogelijk kunt begeleiden en observeren? Bestel dan mijn boek Spelen in uitdagende hoeken!