Een nieuwe serie op Lespakket over techniek met kleuters. Juf Evy is leerkracht van een kleuterklas in België. De komende weken vertelt ze hier hoe ze de techniekkoffers maakte en wat ze er allemaal in deed.

Ik ben nogal een verzamelaar en ondertussen weet iedereen dat wel. Vandaag kwam er een oma een hele zak knopen aanbieden. Of ik er iets kon mee doen, vroeg ze. Zulke dingen zijn echte schatten voor mij! De knopen werden direct in de ontdekbak gekieperd en toen was het afwachten wat de kleuters ermee zouden doen. Hier kun je lezen wat de kleuters zoal met de knopen deden.

techniekkoffers van juf evy - knopen - Lespakket

Activiteiten en toegevoegde materialen

Ze werden uitvoerig bekeken en betast, de kleuters merkten op dat er verschillende kleuren waren, allerlei vormen en dat sommige anders aanvoelden.

Na een dag of twee voegde ik enkele dingen toe. Ik deed er pijpenragers en schoenveters bij. Er werden lange kettingen gemaakt. Een heleboel knopen werden op de pijpenragers geschoven. Bij Action vond ik zakjes met prachtig gekleurde knopen en praktische sorteerkoffertjes. De kleuters konden de knopen echt per kleur rangschikken en zelfs verschillende tinten van groen werden ontdekt. “Die ene knoop is meer groen zoals het gras en die andere is groen zoals de kerstboom,” hoorde ik ze zeggen. En dat in een 1ste kleuterklas (de kleuters zijn 3 jaar). Je kan er als juf alleen maar van dromen dat ze zulke dingen zelf ontdekken.

Ik zag dat er kleuters waren die moeite hadden om de knopen op te nemen van de tafel. Ik stelde voor dit met grote pincetten te doen. Dat vonden ze een goed idee, alle knopen werden vanaf nu heel secuur opgenomen, net alsof het diamanten waren.

Wat leren de kleuters hier nu van?

De fijne motoriek werd gestimuleerd door de knopen aan veters of pijpenragers te schuiven, en zeker door met de pincetten te werken.

De tastzin kwam aan bod. Er waren knopen van stof, van plastic, van ijzer en van leder. De ene voelde zacht, de andere hard en koud.

De actieve woordenschat werd uitgebreid door de kleurnuances die ze ontdekten. Groen zoals het gras, rood als kersen, blauw zoals de lucht. Ik benoemde het dan als grasgroen, kersenrood, hemelsblauw. Hilarische momenten als je kleuters dan tegen mama hoort zeggen: “Wat heb jij een mooie grasgroene jas aan, mama.”

Knopen tellen leek me ook nog wel wat, dus werden er in de sorteerbakjes kaartjes gelegd met bolletjes en cijfers erop. Eerst tot vijf maar al vlug bleek dat ik dit voor enkele kleuters in de klas gerust mocht uitbreiden tot tien.

Patronen leggen deden we door een rij knopen te leggen en er dan een foto van te nemen. Met die foto probeerden we dan de rij na te leggen. Samen met andere kleuter konden we dan nakijken of het goed was.

De grote knopen met grote gaten probeerden we op stoffen doekjes te naaien. Dit bleek niet gemakkelijk. Met plastic naalden lukte het niet, dus gingen we voorzichtig te werk met naalden met botte punt. Slecht enkele kleuters lukte het maar heel veel wilden het wel proberen.

Je kunt wel zien dat de kleuters heel veel nieuwe ervaringen opdoen met iets wat begon met een zakje knopen!

Lees ook de andere artikelen over techniek met kleuters:

  1. Werken met techniek bij kleuters
  2. Techniekkoffers: magneten
  3. Techniekkoffers: knopen
  4. Techniekkoffers: bouten en moeren
  5. Techniekkoffers: zwaar en licht
  6. Techniekkoffers: drijven en zinken
  7. Techniekkoffers: spiegels
  8. Techniekkoffers: sleutels en sloten
  9. Techniekkoffers: hard en zacht
  10. Techniekkoffers: licht en donker