Een nieuwe serie op Lespakket over techniek met kleuters. Juf Evy is leerkracht van een kleuterklas in België. De komende weken vertelt ze hier hoe ze de techniekkoffers maakte en wat ze er allemaal in deed.

Techniek met kleuters, hoe begin je eraan? In mijn klas leken er heel veel dingen te zijn om de meisjes uit te dagen, maar wat met al die stoere jongens? Ze konden toch niet blijven spelen met dino’s en auto’s?

Techniekkoffers van juf Evy - techniek met kleuters - Lespakket

Rond het thema Moederdag vroeg ik aan de ouders om oude elektrische apparaten mee te geven naar de klas. We kregen allerlei spullen: een mixer, een stofzuiger, autoradio’s, telefoons. Enkele kleuters vroegen zich af hoe deze toestellen er langs de binnenkant uitzagen. We vroegen of er ouders werkmateriaal konden missen en kregen een hele koffer vol met kniptangen, hamers, schroevendraaiers, moersleutels, etc.

Alle toestellen werden door de kleuters zelf uit elkaar gehaald en uitvoerig besproken en bekeken. Heel kleine boutjes werden losgedraaid, dikke draden werden doorgeknipt door samen te werken en alle delen werden gesorteerd in bakjes. De kleuters begonnen spontaan zelf alles weer in elkaar te passen. Zo ontstonden er nieuwe voorwerpen, en die ene leek wel op een robot. Met al die verschillende boutjes, moertjes, draden, wielen en veertjes maakten we een robot en werkten we wel twee weken rond het thema robots.

De interesse was gewekt en samen met de kleuters en ouders gingen we op zoek naar andere materialen om nog meer techniekkoffers te maken. Na een flinke brainstorm met de kleuters kwamen we op de volgende ideeën:

  • Een koffer met magneten leek hen wel leuk, met grote magneten uit oude luidsprekers, ijzer, inox en alluminium.
  • Een koffer zinken en drijven met bootjes en kurken en waterbassins.
  • Een koffer bouten en moeren en lange draadstangen, die we verder uitwerkten rond vaderdag.
  • Zwaar en licht moesten we ook uitproberen nu we een balans en een digitale weegschaal kregen in de klas.
  • Toen we een grote zak knopen kregen van één van de oma’s gingen we ook daar mee aan de slag, sorteren op kleur, vorm grote, tellen, stapelen en rijgen van knopen was ook niet zo simpel.
  • Licht en donker was ook heel fascinerend, dus brachten de kleuters zaklampen, reflectoren en blinddoeken mee. We maakten een donkere hoek in een grote doos. Gebruikten een oude scanner als lichtbak.
  • Zacht en hard ontdekten we aan de hand van een blote voeten pad. Durf je op steentjes lopen, of op mos, houtkrullen of mousse.
  • Met spiegels konden we ook heel veel doen. Dit werd een koffer die we leuk konden combineren met de koffer licht en donker.
  • Stenen werd ook aan aparte koffer want er zijn er grote en kleine, glanzende en ruwe we probeerden van welke we stukjes konden afhalen met een hamer en welke heel hard waren.

Op deze manier vulden we tien koffers, die in de loop van het schooljaar steeds voller werden. Zowel de kleuters als de ouders bleven zoeken en spullen meegeven om onze koffers te vullen.

Wie aan de slag wil gaan met techniekkoffers, heeft vooral een oog voor kosteloze spullen nodig, een enthousiaste groep kleuters en ouders die betrokken zijn. Dan kan je aan de slag aan met techniek met kleuters!

Lees ook de andere artikelen over techniek met kleuters:

  1. Werken met techniek bij kleuters
  2. Techniekkoffers: magneten
  3. Techniekkoffers: knopen
  4. Techniekkoffers: bouten en moeren
  5. Techniekkoffers: zwaar en licht
  6. Techniekkoffers: drijven en zinken
  7. Techniekkoffers: spiegels
  8. Techniekkoffers: sleutels en sloten
  9. Techniekkoffers: hard en zacht
  10. Techniekkoffers: licht en donker