Regio Noord gaat vandaag beginnen aan een nieuw schooljaar. Maak er het beste van, allemaal! Regio Midden en Zuid mogen nog even vakantie vieren. Maar ik denk dat er al heel wat leerkrachten toch aan het nadenken zijn over de inrichting van hun kleuterklas. Wil je iets aanpassen, de boel eens helemaal omgooien? Kom je in een nieuw lokaal, een nieuwe school, of moeten (net zoals bij ons) de vloeren in de was gezet worden, waardoor sowieso alles aan de kant moet? Vandaag heb ik een leuke review voor je: een boek genaamd Steek je kleuterklas… in een nieuwe jas!

steek je kleuterklas in een nieuwe jas - review - Lespakket

Klinkt als een prima boek, toch? Het boek is uitgegeven door Plantyn, een uitgeverij die gevestigd is in België. Omdat het onderwijssysteem iets anders werkt in België dan in Nederland, staan er in het boek soms dingen die niet van toepassing zijn voor Nederlandse kleuterleerkrachten. Het boek is geschreven door Marc Boone, en de ondertitel luidt: Fotohandleiding voor een creatieve klasinrichting.

Het boek beging met 4 pagina’s achtergrondinformatie, waarna de fotohandleiding begint. De rest van het boek is verdeeld over verschillende hoofdstukken, die steeds beginnen met een korte toelichting. De hoofdstukken zijn weer onderverdeeld in kleinere stukken. Hoofdstuk 2 Speelwerkhoeken is bijvoorbeeld verdeeld over onder andere een winkelhoek, boekenhoek, puzzelhoek en teken- en schilderhoek.

De bladzijden zijn voor een groot deel gevuld met foto’s, voorzien van een kleine toelichting. Ik zal maar meteen zeggen: ik heb dit boek niet van voor naar achteren door gelezen. Het is veel meer een boek om lekker door te bladeren, als je iets interessants ziet, kun je de bijbehorende tekst lezen. Je kunt ook een ‘probleemhoek’ opzoeken, en daar dan alle foto’s bij bekijken. Zo zou ik onze leeshoek graag aanpassen, ik zou dus alle foto’s in dit hoofdstuk bekijken en de teksten erbij lezen. Ook staan er korte tips tussen de foto’s, die je kunnen inspireren.

Steek je kleuterklas in een nieuwe jas - review - Lespakket

Al met al is dit een heerlijk boek om door te bladeren, om je met andere ogen naar je klasinrichting te laten kijken. Het laat je nadenken over de keuzes die je kunt maken, en waarom je voor het één of het ander kiest. Door inspirerende foto’s te combineren met achterliggende informatie, heb je met dit boek een mooi naslagwerk. Mijn exemplaar komt in ieder geval op school te staan, zodat collega’s er ook in kunnen bladeren!

Het boek is niet goedkoop, maar groot en lekker dik. Ik vind het de prijs wel waard, omdat je het niet in één keer uitleest maar veel vaker kunt gebruiken. Wil je het boek bestellen, kijk dan op de website van Plantyn!

Een voorbeeld van een onderdeel dat ‘Belgisch’ is, is de onthaalhoek. In Nederland zitten de kinderen in de kring, en hoewel er ook collega’s zijn met een bankenkring of een kring waarbij kinderen op de grond zitten, is een stoelenkring toch het meest voorkomend. In de Belgische onthaalhoek vind je dingen die je bij de Nederlandse kring ook ziet: de dagritmekaarten, een kalender en symbolen voor taken.

Een hoek die ook in veel Nederlandse kleuterklassen zal ontbreken, is een rusthoek. In een Belgische kleuterschool is ook plaats voor wat wij peuters noemen: kinderen van 2,5 en 3 jaar. Je kunt je voorstellen dat het voor zulke jonge kinderen fijn is om, ergens gedurende de schooldag, je even terug te kunnen trekken. Hiervoor worden suggesties gedaan in het boek.

Nogmaals: ik heb het boek nog niet van voor naar achteren gelezen. Er is ook voor mij nog veel meer te ontdekken in dit boek! Je denkt niet alleen na over de inrichting van je lokaal algemeen, maar ook over de inhoud van de betreffende hoeken. Dat maakt het een heel fijn boek!!

Bestel dit boek bij Plantyn

Steek je kleuterklas… in een nieuwe jas! – ISBN 978-90-301-3042-0 – Pagina’s: 340 – Publicatiedatum: 28-09-2011

Wil je meer lezen (en kijken!) over de inrichting van je klas, neem dan eens een virtueel kijkje bij een kleuterklas ergens in het land!