Het is altijd maar weer afwachten wat het weer doet, en volgens mij kunnen we wel stellen dat moeder natuur zich NOOIT aan onze themaplanningen houdt. Wil je werken over het thema winter, is het buiten net lente. Of herfst. Maar vandaag geef ik je 5 ideeën om je thema winter nog leuker te maken, wat het weer ook doet!

5 ideeën om je thema winter nog leuker te maken

 

[dropcap]1[/dropcap]Wat doe je als het buiten geen echte winter is? Als er buiten geen sneeuw ligt, ga je dan toch die sneeuwpop knutselen? Ik vroeg dat op twitter, en opvallend was dat de meeste kleuterleerkrachten toegaven dat het niet paste in de belevingswereld van de kinderen. Maar wat doe je dan wel? En nog belangrijker: wat doe je als er in je methode staat dat de les over de winter moet gaan? Ik heb een aantal tips voor je:

  1. Lees een prentenboek voor dat gaat over de winter, en pas daar je activiteiten op aan. In Schatkist is bijvoorbeeld een anker over Kikker in de kou, maar ook de prentenboeken over Kleine IJsbeer zijn erg leuk. Ideeën voor winterse prentenboeken vind je hier.
  2. Kies een thema dat zich afspeelt in de winter, ook al is het buiten geen winter. Denk aan de Zuidpool, de Noordpool of pooldieren zoals pinguïns en ijsberen, of dieren die een winterslaap houden.
  3. Kies een thema dat niet direct te maken heeft met de winter, maar toch goed past in de tijd van het jaar. Denk hierbij aan het thema licht-donker of warm-koud, kleding (welke kleding hoort bij de zomer en welke bij de winter?), de kleur wit, ziek zijn of tijd.
  4. Werk eens zonder thema. Natuurlijk, ik ben vóór het werken met thema’s, maar er is niets op tegen om gewoon eens geen thema te plannen, en even af te wachten wat het weer doet. Dit wil niet zeggen dat je geen doelen stelt en geen lessen voorbereidt! Maar je hebt nu wel meer de gelegenheid eens in te gaan op de dingen die de kinderen aandragen, en eens wat ontwikkelingsmateriaal in te zetten waar je normaal niet aan toe komt. Wij noemen dit op school ‘witte weken’, hoe toepasselijk!
[dropcap]2[/dropcap]In de winter is het leuk je zandtafel te vullen met winterse dingen. Gooi bijvoorbeeld eens ijsblokjes in het water, en laat de kinderen ervaren hoe koud het is, en hoe ze smelten. Ook leuk is het om de ijsblokjes te kleuren. Je kunt hiervoor het beste levensmiddelenkleurstof nemen, ik gebruikt ecoline, en dat geeft best veel vlekken. Als de ijsblokjes smelten, lopen de kleuren ook door elkaar, een mooi gezicht! Wil je de zandtafel hiervoor niet gebruiken, neem dan een grote plastic bak, die niet te hoog is, en zet die op tafel.

spelen met ijsblokjes - thema winter - Lespakket

Vul de zandtafel met stukken schuim of piepschuim, van die ‘schelpen’ die worden gebruikt om dozen te vullen of andere witte dingen die dienst kunnen doen als sneeuw en ijs. Leg hier diverse winterdieren bij, zodat kinderen hiermee kunnen spelen. De ‘sneeuw’ kan in bakjes en potjes geschept worden.

Of maak een flinke hoeveelheid winterse klei en laat de kinderen met takjes, plastic dieren en andere voorwerpen een winters landschap nabouwen!

Oh, en als er dan toch sneeuw valt, vul je zandtafel dan gewoon met sneeuw. Een prachtige ervaring, want wat gebeurt er met de sneeuw als die binnen staat? Vergrootglas erbij om de sneeuw van dichtbij te bekijken, ballen vormen, bakjes vullen, mini sneeuwpoppen maken. Doen!

[dropcap]3[/dropcap]Neem een groot donkerblauw of zwart papier, en laat de kinderen daar een ‘staande acht’ opmaken. Ik maakte eerder van de ‘liggende acht’ een racebaan, maar als de acht rechtop staat kan het versierd worden als sneeuwpop! Geef de kinderen witte wasco, en laat de acht-vorm steeds herhalen, zonder onderbrekingen. Tip: teken de acht met stoepkrijt in het groot op het schoolplein, en laat de kinderen de vorm eerst lopen. Ook deze vorm kan natuurlijk versierd worden als sneeuwpop!

Als de vorm klaar is, kunnen de kinderen de hoed, sjaal, ogen en neus knippen uit gekleurd papier, en op de sneeuwpop plakken. Een leuke activiteit die goed is voor de fijne motoriek!

[dropcap]4[/dropcap]Het is voor kinderen heel goed te bedenken wat overeenkomsten en verschillen zijn tussen dingen. Het Venn diagram is hier heel goed voor te gebruiken. Maar hoe doe je dat met kleuters? Heel eenvoudig: neem 3 hoepels en leg die in de kring. Print de kaartjes met muts, sjaal en handschoenen uit. Zorg dat elk kind een naamkaartje of foto heeft (tip: gebruik de kaartjes van het planbord). Laat de kinderen hun sjaal, mutsen en handschoenen van de kapstok halen, als ze die mee hebben tenminste.

Pak nu één hoepel, en leg daar het kaartje van de muts in. Vraag alle kinderen die een muts mee hebben, hun naamkaartje of foto ook in deze hoepel te leggen. Pak nu de volgende hoepel, en leg daar het plaatje van de sjaal in. Alle kinderen die een sjaal mee hebben, leggen hun kaartje erin. Maar… sommige kinderen hebben hun naamkaartje al bij de muts gelegd, maar hebben óók een sjaal. Hoe moet dat nou? Als de kinderen zelf niet met een oplossing komen, laat dan de hoepels van sjaal en muts wat overlappen, en leg in het tussengebied de naamkaartjes van de kinderen die een sjaal én een muts bij zich hebben.

Vervolgens komt de derde hoepel erbij, en wellicht dient hetzelfde probleem zich aan. Opnieuw worden de hoepels zo neergelegd dat ze overlappen. Uiteindelijk ziet het er dan zo uit:

venn diagram thema winter - Lespakket

Wil je meer doen met het Venn diagram, kijk dan eens op mijn Pinterest bord!

[dropcap]5[/dropcap]Neem een wit laken mee naar het speellokaal. Als afsluiting van de les laat je alle kinderen een plekje voor zichzelf zoeken. Ze moeten op hun knieën zitten, met hun gezicht naar de vloer. Vertel dat het gaat sneeuwen, en dat straks één van de kinderen onder de sneeuw bedolven is. Leg het laken over een kind heen, zodat er niets meer te zien is. Let op: niet elk kind vindt dit prettig! Op jouw teken mag iedereen de ogen weer open doen. Kunnen ze raden wie onder de sneeuw ligt?

Zo’n spel is ook leuk om in de kring te doen. Neem een aantal grote voorwerpen met een duidelijke vorm: een bal, de klassenknuffel, een bouwblok, etc. Leg deze onder ‘de sneeuw’, en laat de kinderen raden wat er ligt. Kunnen ze aan de vorm zien wat het is?

Wat doe jij met het thema winter als het buiten geen winter is? Heb jij nog een superleuke tip voor ons? Laat het ons weten!

Kijk voor meer ideeën op mijn Pinterest bord over de winter.

Follow Bianca Oldenbeuving’s board Thema’s: Winter on Pinterest.