De Olympische Spelen 2014 zijn afgelopen vrijdag begonnen in Sochi – Rusland. Als je het leuk vindt hier in de klas iets mee te doen, klein of groot, dan heb ik vandaag wat ideeën voor je!

olympische spelen - Lespakket

Aangezien de opening van de Olympische Spelen overdag te zien was, is er een grote kans dat de kinderen er iets van mee hebben gekregen. Je kunt eventueel een klein stukje van de opening laten zien. Op de site van de NOS staat bijvoorbeeld het filmpje van de binnenkomst van de Nederlandse sporters. Praat met de kinderen over de Olympische Spelen: waar worden ze gehouden, wat heeft die fakkel ermee te maken, wat voor sporten zijn er op de winterspelen?

Volg het bord Thema’s: Sport van Bianca Oldenbeuving op Pinterest.

Fakkel

Gevonden op Pinterest: een leuke fakkel om te knutselen en aan het plafond te hangen! Nog een leuke fakkel: van een koker (bijvoorbeeld van een keukenrol) en vloeipapier. Deze kun je mooi in je hand houden. Leuk om te gebruiken op het schoolplein of in het speellokaal: de kinderen leggen een parcours af, en geven ondertussen de fakkel aan elkaar door.

Slinger

Een leuke groepsopdracht om het lokaal mee te versieren: laat de kinderen een lange slinger maken met ‘Olympische’ ringen, in steeds dezelfde volgorde. Ze knippen stroken (of gebruiken vlechtstroken), lijmen ze vast in een cirkel. De volgende cirkel wordt door de vorige gemaakt. Nog een leuke opdracht: stempel met wc-rollen de Olympische ringen! Geef de kinderen 5 bordjes met verf in de juiste kleuren, en 5 wc-rollen (één per kleur, anders mengt de verf).

Vouwen

Van de Olympische sporten staan veel waarschijnlijk ver van de belevingswereld van de kinderen. Schaatsen is een sport die ze waarschijnlijk wel kennen, al hebben ze deze winter nog niet zelf op de schaats kunnen staan. Deze ijshockey-speler, met een basis van 3 gevouwen huisjes, is wel leuk om te knutselen!

Olympische ringen

Een leuke opdracht met kleuren: leg 5 hoepels in de Olympische kleuren op de grond, middenin de kring. Vraag de kinderen nu voorwerpen in de klas te zoeken, die één van deze kleuren heeft. Het voorwerp wordt in de juiste hoepel gelegd. Ik heb deze opdracht ooit eens gedaan met 4 hoepels, en toen hadden we ineens een blauwe auto met gele wielen… Probleem? Nee hoor! Zo werkt een Venn-diagram, waarin je overeenkomsten en verschillen tussen voorwerpen kunt laten zien!

venn diagram - Olympische Spelen - Lespakket

Medailles tellen

Ben jij ook zo iemand die bijhoudt hoeveel medailles ‘we’ al verdiend hebben? Ik heb een kaart gemaakt waarop je dat kunt bijhouden. Download en print dit bestand uit (op A4 of A3 formaat) en lamineer het. Nu kun je met een uitwisbare stift in de vakjes een getal schrijven. Je kunt ook turven, gebruik daarvoor het andere vakje.

medailles tellen - Olympische Spelen - Juf Bianca

Besteed jij aandacht aan de Olympische Spelen in je klas? Op welke manier doe je dat?

Lees ook mijn review van het boek Igor Stippelkampioen, over een lieveheersbeestje dat mee doet met de stippelspelen. Hoewel de sporten in dit boek geen wintersporten zijn, is de les over aanmoedigen, winnen en verliezen wel een heel goede!