Vandaag deel ik ideeën om plastic flessen in te zetten in je onderwijs. Als je een oproepje doet onder ouders, zul je binnen de kortste keren genoeg flesjes hebben om al deze ideeën uit te voeren. De inhoud is niet altijd gratis, maar wel goed(koop). Ik zal je laten zien hoe je de flesjes kunt gebruiken om een rijke leeromgeving te creëren. Ik geef je 35 ideeën met plastic flessen!

Goedkoop Onderwijs - 35 ideeen met plastic flessen - Juf Bianca

– Een vrouw zei tegen een fotograaf: “wat een prachtige foto’s maakt u, u heeft vast een goede camera!” Later kwam de fotograaf eten bij de vrouw. Na de maaltijd zei hij tegen haar: “dat smaakte heerlijk, u heeft vast een goed fornuis!” – Sam Haskins, fotograaf

In de serie ‘goed(koop) onderwijs’ zal ik verschillende activiteiten beschrijven die uit te voeren zijn met goedkoop of zelfs gratis materiaal. Zo wil ik laten zien dat ook met een krap budget en zonder mooie (maar ook dure) ontwikkelingsmaterialen, je toch goed onderwijs kunt geven. Het materiaal maakt niet dat het onderwijs goed is, dat doet de leerkracht!

Lezen, schrijven, rekenen

1. vul een fles met een bepaalde hoeveelheid knopen, macaroni, knikkers, wattenbolletjes, etc. Vraag de kinderen hoeveel er in zou zitten. De kinderen kunnen raden, tellen, schatten. Hoe komen ze bij hun antwoord? Meerdere van deze flessen kunnen een plek krijgen in de rekenhoek, de kinderen kunnen hun antwoorden noteren op een vel papier, waarbij ze tekenen welke dingen ze hebben geteld. De kinderen kunnen ook ervaren dat 10 wattenbolletjes veel meer ruimte innemen dan 10 knopen!

2. vul een fles met rijst of fijn zand. Schrijf letters, woorden of cijfers op stukjes plastic (met een watervaste stift) of print ze uit en lamineer ze. Stop deze ook in de fles. Laat de kinderen de fles nu net zo lang schudden tot ze alle letters/woorden/cijfers gevonden hebben. Je kunt ze een vel papier geven waarop ze de gevonden dingen kunnen schrijven of aankruisen. Een iets moeilijkere opdracht is: bedenk een woord dat hoort bij het thema dat met de gevonden letter begint!

3. vul flessen met één soort materiaal (knikkers, macaroni, rijst, eikels, kralen), van weinig naar veel. Laat de kinderen ze sorteren op de goede volgorde, gebruik begrippen als veel, weinig, meer, minder, eerste, laatste etc.

4. vul een fles met papiersnippers, confetti, rijst of ander vulmateriaal. Doe er één of meerdere dobbelstenen in. Als de kinderen de fles schudden, zal de dobbelsteen steeds op ander aantal stippen te zien zijn. Laat de kinderen de stippen tellen en het getal noemen, of laat de kinderen twee of meerdere dobbelstenen bij elkaar optellen.

Ontdekken

5. vul een fles met water en olie, die je gekleurd hebt met voedselkleurstof. Laat de kinderen de fles heen en weer bewegen, zodat ze kunnen zien hoe de olie door het water beweegt. Vraag ze of ze de olie met het water kunnen mengen!

6. vul een fles met rijst of fijn zand, en stop daar verschillende kleine voorwerpen in. Laat de kinderen de fles schudden tot ze alle voorwerpen hebben gevonden. Je kunt ze een lijst geven, waarop ze de gevonden voorwerpen kunnen aankruisen.

7. vul een fles met rijst of fijn zand. Neem schelpen macaroni, en kleur die met ecoline. Geef alle schelpjes een andere kleur. Laat de kinderen de fles net zo lang schudden, tot ze alle kleuren gevonden hebben. Met een kleurpotlood kleuren ze vakjes op een vel papier, zodat ze weten welke ze al gehad hebben.

8. vul een fles met verschillende vloeistoffen, laagje voor laagje. Gebruik olie, ecoline, water, azijn, shampoo etc.

9. vul een fles voor de helft met gekleurde olie, en voor de andere helft met gekleurd water. Door de fles te schudden, zullen de kleuren zich ook mengen. Als de fles met rust gelaten wordt, zullen de kleuren weer scheiden. (niet uitgeprobeerd!)

10. vul een fles met cocktailprikkers en een handvol rijst. Als de kinderen de fles schudden, zal de rijst langzaam door de cocktailprikkers ‘druppelen’, zodat het net als regen klinkt.

11. vul een fles met scheerschuim, warm water (tot alle scheerschuim is opgelost) en enkele druppeltjes ecoline of voedselkleurstof.

12. vul een fles met confetti (véél!), veertjes en verschillende kleine voorwerpen. Stop er ook metalen voorwerpen in, en geef de kinderen een magneet. Ze halen de magneet langs de fles, en kijken welke voorwerpen naar de magneet toe getrokken worden.

13. vul een fles met in stukjes geknipte chenilledraad en geef de kinderen een magneet om langs de fles te halen. Het metaal binnenin het chenilledraad zal naar de magneet toespringen!

14. vul een fles met een beetje schelpenzand en gekleurd water. Voeg eventueel wat kleine schelpjes toe. Als de fles geschud wordt, zal alles door elkaar mengen. Als de fles weer met rust gelaten wordt, zal alles zich weer scheiden.

15. vul een fles met water, afwasmiddel en een paar drupjes ecoline. Schud de fles, en er zullen zich bubbels vormen!

16. vul 2 flessen, één met water en een knikker, en één met water, kleuterlijm en een knikker. Als de kinderen de fles schudden, zien ze dat de knikker zich op een andere manier verplaatst door de flessen.

17. vul een fles met piepschuimbolletjes en stukjes gekleurd vloeipapier. Laat de kinderen de fles wrijven over hun haar, hun wollen trui of het vloerkleed. Wat gebeurt er?

18. vul een fles met een stuk ijs (zorg wel dat het door de opening van de fles past). Doe dit vlak voor de kinderen met de fles gaan spelen, en laat ze kijken hoe het ijs smelt. Geef het ijs eventueel een kleurtje, zodat het beter te zien is.

goed(koop) onderwijs - 35x plastic flessen - Lespakket

Zand- en watertafel

19. maak gaatjes in de onderkant van een fles, en voeg hem toe aan de watertafel.

20. maak wat grotere gaten in de zijkant van de fles, en voeg hem toe aan de zandtafel.

21. vul de flessen met verschillende materialen, rijst, knikkers, veertjes, kralen, etc en voeg ze toe aan de watertafel. Welke flessen blijven drijven?

22. snijd de onderkant van de fles af, voeg flink wat afwasmiddel toe aan de watertafel, en laat de kinderen bellen blazen! Misschien een leuke buiten-activiteit?

23. voeg een open fles en een lepel toe aan de zandtafel, en laat de fles vullen met zand. Goed voor de fijne motoriek!

24. begraaf schelpjes (of schelpenmacaroni) in het zand van de zandtafel. Geef de kinderen een lege fles en een plastic pincet. Met de pincet doen de kinderen de schelpjes in de fles. Wederom goed voor de fijne motoriek, met name de oog-hand-coördinatie!

Spelen

25. vul verschillende flessen met knikkers (niet te veel) en zet ze neer als kegels. Met een bal kunnen de kinderen proberen zoveel mogelijk flessen om te rollen!

26. vul een fles met water, een flinke hoeveelheid kleuterlijm en glitters. Schud de fles en kijk hoe de glitters zich door de fles bewegen. Heerlijk rustgevend, ook voor kinderen die even een time-out nodig hebben!

Knutselen

27. doop de onderkant van de fles in verf, en stempel daarmee op een vel papier.

28. plak figuren van knutselrubber (vaak te koop als sticker) op de dop van een fles, en stempel daarmee.

29. maak van een fles en een houten lepel een vogel-voederplek! Leuk als vader- of moederdag cadeautje?

30. maak van de onderkant van een plastic fles een plantenpot. Als je de fles doormidden knipt, en de bovenkant op de kop in de onderkant schuif, kan het water door de hals van de fles weglopen. Ook leuk als cadeautje, zaai er bloemen of tuinkers in!

Jonge kinderen (ook leuk voor baby’s en peuters thuis of op de opvang!)

31. vul flessen met wasknijpers, macaroni, blokjes Lego, papiersnippers (uit de papierversnipperaar!) en laat kleintjes daarmee schudden. Verschillende materialen maken een verschillend geluid, en kinderen zullen zich hiermee lange tijd kunnen vermaken!

32. vul een fles met water, babyolie en glitters, en laat kinderen hiermee schudden. Voeg eventueel nog wat kraaltjes en gel of kleuterlijm toe!

33. vul een fles met water, kraaltjes en een gekleurde draad. Als de kinderen de fles schudden, zal de draad door de fles ‘dansen’!

34. vul flessen met water en voorwerpjes in dezelfde kleur. Maak zo een rode fles, een gele fles, een groene fles, etc. Denk aan voorwerpen als: haarelastiekjes, kralen, stukjes rubber, stukjes plastic, blokjes Lego en houten blokjes.

35. als je de kerstboom aftuigt, snijd er dan een tak af die precies in een fles past. Vul de fles verder met kleine stukjes wit piepschuim, wit plastic (bijvoorbeeld van een plastic beker) en glitters. Doe een klein beetje gel of kleuterlijm in het water, zodat de ‘sneeuw’ wat vertraagd wordt. Als de kinderen de fles schudden, zal het net lijken of het sneeuwt!

Tips voor het gebruik van flessen:

  • gebruik het liefst flessen van hard plastic, vooral als je ze vult met vloeistoffen. De flessen deuken minder snel in, en gaan minder snel kapot.
  • je kunt de dop vastlijmen als je niet wilt dat de kinderen de fles open kunnen maken.
  • doe een oproep aan ouders voor plastic flessen en vulmateriaal. Denk dan aan: rijst, macaroni, gedroogde bonen, linzen, spliterwten, papier uit de versnipperaar, confetti, schelpenzand, vogelzaad, zaagsel, piepschuim, (baby)olie en rietjes.
  • veel materialen zijn ook in je klas te vinden! Denk aan: kralen, chenilledraad, vloeipapier, ecoline, zand, kleuterlijm en glitters.
  • om de fles netjes te vullen gebruik je een trechter. Heb je die niet, maak dan een tijdelijke van stevig papier. Als je snel giet, kan dit ook met natte vulling.
  • ideeën om de fles te vullen vond ik hier en hier
  • maak meerdere flessen in één keer, en bied ze stuk voor stuk aan. Zo blijft het interessant voor de kinderen!

Het is lastig de flessen mooi op de foto te krijgen. Voor alle flessen geldt: in ‘actie’ zijn ze altijd mooier! Probeer er dus vooral een paar uit, en laat de kinderen er eens een tijdje mee spelen.

Heb jij nog meer ideeën om plastic flessen in te zetten? Laat het ons weten!

Lees ook de andere artikelen in de serie ‘goed(koop) onderwijs’