Vandaag is Sanne Ramakers, het brein achter Juf Sanne, te gast op JufBianca. Op haar website deelt ze lesideeën, materialen en knutselideeën. Voor ons schrijft ze een gastblog met een leuke rekenactiviteit!

Goedkoop Onderwijs - de cijfertrein - door juf Sanne - Juf Bianca

Op de site van mijn internetcollega Bianca, las ik een poosje geleden een ontzettend leuke blog over Goed(koop) onderwijs: 5x rekenen met Duplo. Aan het eind van de blog vroeg ze: Ken jij nog een leuke rekenactiviteit met Duplo? En toen Bianca vervolgens op Twitter vroeg of iemand een gastblog op lespakket.net wilde schrijven, aarzelde ik geen moment! 1 + 1 = ?

De cijfertrein

Je hebt nodig:

  • cijferstickers (te koop bij de Bruna)
  • 10 wagentjes van Duplo
  • duploblokken

goed(koop) onderwijs: de cijfertrein - gastblog van Juf Sanne - Lespakket

Ik begon met aan beide kanten van de wagentjes een cijfer te plakken. En dat was het. Dat was alles wat er van mijn kant nodig was, de kinderen deden de rest. Zodra deze cijfers op de wagentjes zaten begonnen de kinderen vanzelf de wagentjes in de juiste volgorde te zetten. Vervolgens bedacht een ander kind dat de trein wel iets moest vervoeren. Een lege trein, dat is toch niks! En zo ontstond er een vrachttrein die een vracht van 1, 2, 3 etc vervoerden.

Het ene kind bouwde torens maar deze vielen nog wel eens om bij het rijden. Dus bedacht een ander kind dat je de blokken ook op een andere manier kon bouwen op de wagentjes. Zo, dat was klaar. Nou dat dacht je! Daarna moesten er nog poppetjes op die trein. Het ene kind gaf instructies, het andere kind voerde uit. “Het poppetje met de helm is de machinist, die moet vooraan. Nee, niet op de 10! Dat is achteraan”.

goed(koop) onderwijs: de cijfertrein - gastblog van Juf Sanne - Lespakket

Andere ideeën met wagentjes van duplo:

  • Met 20 wagentjes kun je ook een trein tot en met 20 maken.
  • Neem  5 wagentjes in een gele kleur en 5 wagentjes in een rode kleur. Plak de even cijfers op de rode wagens en de oneven cijfers op de gele wagentjes. Probeer met kinderen die er aan toe zijn te praten over de begrippen even en oneven.
  • Laat de kinderen dezelfde cijferwagentjes  bij elkaar zoeken dus bijvoorbeeld 2 wagentjes met het cijfer 8 erop.
  • Laat de kinderen garages bouwen voor de wagentjes. Geef de kinderen kleine post-its zodat ze de cijfers erop kunnen schrijven.
  • Laat een kind steeds een cijferwagentje ertussen uit halen. Het andere kind moet goed kijken en aangeven welk cijferwagentje mist.
  • Geef de kinderen eens dieren in plaats van blokken en laat ze een echte circustrein maken. Je zult zien dat ze bijna vanzelf aangeven op welk cijferwagentje het dier moet komen.
  • Geef ze een stapel blokken waarop de cijfers van 1 t/m 10 zijn geplakt. Als ze al niet zelf de blokken op de wagon met hetzelfde cijfer plaatsen, kun je misschien suggesties geven. Je kunt de kinderen ook deze blokken geven om vervolgens te vergelijken. Ze bouwen dan torens van steeds één minder. Het vertrekpunt is dan wagentje 10 en niet wagentje 1.

goed(koop) onderwijs: de cijfertrein - gastblog van Juf Sanne - Lespakket

  • Geef de kinderen een schoolmelkdoos of knip uit een schoenendoos aan beide kanten een gat. Laat de trein door de “tunnel” rijden en halverwege stoppen. Welke treinen zitten in de tunnel?
  • Gebruik in plaats van blokken van 2 x 2 noppen eens blokken van 2 x 4 blokken. Wat is de beste manier om ze op de trein te vervoeren? En wat is het verschil met de andere blokken?
  • Haal alle opgestapelde blokken van de wagens en vraag steeds per toren: “op welke wagen stonden deze blokken?”
  • Laat de kinderen een weg bouwen voor de wagentjes. Leg naast de weg steeds cijferkaartjes. De kinderen bezorgen de “vracht” bij de juiste cijferkaartjes.
  • Maak foto’s van de treinen van de kinderen ter motivatie en om op andere momenten als inspiratieboek te gebruiken.

goed(koop) onderwijs: de cijfertrein - gastblog van Juf Sanne - Lespakket

Op een hele simpele en goedkope manier kun je prachtige leersituaties creëren waarbij de kinderen weinig of geen sturing nodig hebben. Jij zit achterover maar zeker niet stil, je observeert en je luistert …  En vergeet vooral niet te genieten.

Sanne Ramakers www.jufsanne.com

Bedankt Sanne! Zo zie je maar hoe weinig je eigenlijk nodig hebt om een rijke leeromgeving te creëren. Leren en spelen gaan hand in hand, en naast de cijferkennis die gevoed wordt, vliegen de rekenbegrippen over de tafel! Inspirerend!

Lees ook de andere artikelen in de serie Goed(koop) onderwijs