Aan het einde van 2014 stelde ik mijn leeslijst voor 2015 op. Welke boeken moet ik gelezen hebben in 2015? Het boek Teach Like a Champion stond op mijn verlanglijstje. Ik had toen namelijk net gehoord dat er een ‘jonge-kind-variant’ uitgekomen was. Het ‘gewone’ boek had ik al eens in handen gehad en gedeeltelijk doorgelezen. Ik kon het toen al niet altijd plaatsen in de kleuterpraktijk. Daar zou dit nieuwe boek verandering in brengen! Toch?

review- Teach Like a Champion - het jonge kind - JufBianca.nl (1)

Voordat je op zoek gaat bij bol.com of je dit boek kunt bestellen: het is alleen verkrijgbaar bij de CED groep. Beide boeken zijn best prijzig: het gewone boek kost €37,50, het jonge kind kost €19,95. Pas toen ik het in handen had kreeg ik in de gaten hoe prijzig dit is: het boek telt 63 bladzijden. Ik noem het dan ook liefkozend ‘een vodje’.

Teach Like a Champion, en het kleine zusje

Voor wie Teach Like a Champion niet kent, geef ik een korte samenvatting. Zoals de titel al doet vermoeden, is het een Amerikaans boek. Doug Lemov heeft vele leerkrachten bezocht die steeds goede resultaten wisten te behalen met hun kinderen. Door goed te kijken naar wat deze leerkrachten precies deden, wist hij een aantal (49) technieken op te stellen die van alle leerkrachten een ‘kampioen’ zouden moeten maken. In het gewone boek worden al deze 49 technieken beschreven, zodat je ze in je eigen klas kunt uitvoeren.

Een beetje kleuterscepticus (heb ik een nieuw woord bedacht?) vraagt zich nu al af hoe dit ooit een kleuterleerkracht beter moet laten worden. Resultaten behalen? Dus als mijn kleuters goede resultaten halen op de CITO ben ik een goede leerkracht? Ik vind mezelf toch best een aardig goede leerkracht, maar mijn (onze!) kleuters hebben niet de hoogste score behaald dit jaar.

10 Technieken

Maar goed, ik sta open voor alles, dus ook voor de variant die specifiek gaat over het jonge kind. Van anderen die het boek al gelezen hadden, had ik al begrepen dat er geen nieuwe technieken in beschreven staan. Het gaat om een aantal (10) van de technieken die in het gewone boek staan. Wat er anders is: er staan peuter- en kleutervoorbeelden bij. Dit boek is geschreven voor mensen die werken met kinderen in de leeftijd van 3-6 jaar. Het is dus niet alleen geschikt voor kleuterleerkrachten, maar ook voor peuterleid(st)ers en pedagogisch medewerkers op een kinderdagverblijf.

Er zijn voor mij 3 groepen te maken van de beschreven technieken:

1. dingen die ik al toe probeer te passen
  2. dingen die me interessant lijken, die ga ik eens uitproberen
  3. brrrrrrrrrrrrrrrr (is dit des kleuters?)

Ik ben bijvoorbeeld helemaal voor ‘precies prijzen’, een techniek die je laat nadenken over de feedback die je geeft (hoe vaak zeg jij ‘goed gedaan!’?). Ook het hoofdstuk over ‘strakke overgangen’ kan ik toejuichen, want met goed doordachte routines bespaar je veel tijd die anders verloren gaat. Ik krijg de bibbers van SARK (stil zijn, armen over elkaar, rechtop zitten en kijk naar de juf of meester). Natuurlijk vind ik het wel fijn dat de kinderen leren hoe ze moeten luisteren, maar deze manier… nee, dit is het niet voor mij. Het bliksemspel, waarbij je in een sneltreinvaart geleerde stof herhaalt, zou misschien kunnen werken. Ik wil dit wel eens uitproberen. Het vraag-en-antwoord waarbij de hele klas tegelijk het antwoord op mijn vraag opdreunt…. Nee, dank u.

Aan het einde van het boek bleef ik het ‘is-dit-alles’ gevoel houden. In 63 pagina’s is er veel te weinig verteld. Ik zou bijvoorbeeld gerust een boek kunnen wijden aan de 100% techniek! In die techniek wordt (kort) uitgelegd dat je er als leerkracht voor moet zorgen dat iedereen de hele tijd oplet als je iets uitlegt. Ik merk dat (beginnende) leerkrachten dit vaak lastig vinden. Hoe zorg je ervoor dat iedereen geboeid blijft? (want het komt echt niet alleen door de kinderen dat ze afhaken!!) Hoe reageer je op afleiders? Hoe zorg je dat je bij de lijn van je verhaal blijft? En wat doe je dan als een kind ineens tussendoor wil vertellen over het hondje van de buren dat gisteren op bezoek was? Naar mijn mening wordt er in dit boek veel te weinig verteld, jammer!

Mijn eindconclusie

Staat er onzin in dit boek? Nee. Is het toepasbaar in een kleuterklas? Gedeeltelijk. Dat zeg ik niet alleen omdat ik me niet in alle technieken kan vinden. Ik denk (weet!) dat het onderwijs in een kleuterklas maar voor een zeer klein percentage zich afspeelt in de ‘leerkracht-legt-uit’ fase. Het grootste gedeelte van de onderwijstijd zijn de kleuters op een heel ander niveau bezig met leren.

De ware kampioen in kleuteronderwijs is een leerkracht die de omgeving zo weet in te richten dat er aan alle kanten tegemoet gekomen wordt aan de ontwikkelingsbehoefte van zoveel mogelijk kinderen.

Deze technieken helpen je daar niet bij. Sterker nog: bij het hoofdstuk ‘Een goede planning is het halve werk’ veerde ik even op, maar dit werd echt een teleurstelling. Met plaatjes aangeven wat het doel van de les, de dag of de periode is. Dat was het.

Was je gecharmeerd van het eerste Teach Like a Champion boek? Probeer dan of je directie dit boek aan wil schaffen, zodat je het met je kleutercollega’s kunt delen. Heb je het eerste deel al in de kast staan, dan kun je naar mijn mening beter zelf proberen een vertaling te maken van de technieken naar de kleuterpraktijk. Heb je het eerste boek niet gelezen, dan heb je die misschien wel nodig om het tweede boek volledig te kunnen begrijpen en toepassen. Maar vraag dan alsjeblieft of je directie het aan wil schaffen. Het is zeker interessant voor leerkrachten van groep 3-8, dit kleine zusje is een leuke aanvulling voor groep 1-2. Maar niet meer dan dat. Misschien moet ik zelf maar eens een boek schrijven…

Dol op reviews? Ik schreef eerder een review over het boek Sporen van Reggio, over Reggio Emilia en wat dat inhoudt in het onderwijs.