Het begin van een nieuw schooljaar is het perfecte moment om eens kritisch te kijken naar de indeling van het klaslokaal. Zijn er dingen die anders moeten, opdrachten waarbij de kinderen (te) veel hulp van de leerkracht nodig hebben, knelpunten? Hieronder volgt een (lange) lijst met praktische tips. Wie weet ontdek je een ‘waarom-heb-ik-daar-niet-eerder-aan-gedacht oplossing’!

30 praktische tips voor in de kleuterklas - Juf Bianca

 

Hoeken

  • Naast het verfbord heb ik een potlood aan een touwtje hangen. Kinderen zetten meteen zelf hun naam op de verftekening. (Ria)
  • In de verfpotjes bij het verfbord kun je diepvrieszakjes of plastic bekertjes doen voordat je ze vult.
  • In een lege wasmiddelfles kun je plaksel doen zodat de kleuters zelf hun plakselpotjes kunnen vullen.
  • Hang op het verf bord eerst een vuilniszak of doorzichtig plastic (van een rol) en daarop het verfpapier. Scheelt een hoop schoonmaakwerk!
  • Als je met papiermaché gaat werken, bedek dan de tafels met opengeknipte vuilniszakken. Even vastplakken en na afloop kun je ze zo weggooien.
  • Voor de ecoline, die nog wel eens dreigt om te vallen en moeilijk te verwijderen is, gebruiken wij standaards die eigenlijk bedoeld zijn voor sausflesjes (was ooit een actie van Calvé, maar wie weet heeft iemand ze voor je). Met plastic bierglazen erin heb je een stevige standaard voor 4 kleuren ecoline.
  • We hebben platen uit prentenboeken gescand die bij een bepaald thema horen, die plaatjes lamineren we, knippen we uit en plakken er een stukje kleefband achter dat speciaal voor flanelbord is gemaakt. De kinderen kunnen nu bijvoorbeeld een woord proberen te maken bij het plaatje of het verhaal op hun manier uitspelen met de plaatjes. Het flanelbord hangt bij de verteltafel en vormt zo één geheel.
  • Ik heb in de lade kast 7 groene (toegankelijk voor lln) en drie rode laatjes (afblijven, is van de juf) weten ze precies waar ze iets kunnen pakken (en waar niet).
  • voor kleurplaten en werkbladen gebruik ik een aantal van die stapelbare dossierbakjes zodat de een vaste plaats hebben en netjes blijven (i.p.v. stapeltjes op tafel leggen). Er hangt een foto van deze bakjes op het planbord dus dat wijst zich ook vanzelf voor de kinderen.
  • Verder heb ik een kleine ringband in de boekenhoek met daarin van die doorzichtige insteekhoezen. Als we een nieuw liedje of versje geleerd hebben schuif ik een blaadje (A5) in zo’n hoesje. Op dat blaadje staat de tekst met een plaatje dat bij het liedje of versje hoort. Deze klapper is een van de favoriete dingen in de groep en ze hebben heel snel door welk liedje het is. Ook de teksten van zangspelletjes stop ik erin. De versjes hebben een blauwe achtergrond, de liedjes zijn wit.
  • Een leuk idee, vind ik zelf, is om een prentenboek in te spreken op bandje zodat je weer een leuk verhaal met boekje in je luisterhoek hebt.
  • Hier nog een idee voor het brood/speeldeeg: 1 deel meel, 1 deel zout, half water en enkele druppels glycerine (dit laatste zorgt ervoor dat het niet gaat kruimelen). Je kunt het kleuren door er kleurstof (natuurlijke, te krijgen bij toko’s) aan toe te voegen. Niet bakken of zo, maar bewaren in goed af te sluiten bakken. Je kunt er ongeveer 2 weken mee spelen. (Lia)
  • Kijk ook eens in de categorie hoeken

Taken

  • Je kunt allerlei “taken” fotograferen, daar kaartjes van maken en er namen of kaartjes van de kleuters achter prikken. Taken zijn bijvoorbeeld: het controleren van de kasten, verfkwasten uitspoelen. Aan het eind van de dag mogen de kleuters “hun taak” doen. Na verloop van tijd wisselen de taken.
  • Ik print voor de kinderen altijd een aantal velletjes naamstickers met de computer. Het zijn kleine stickertjes (hierop kun je bijna niet schrijven). Links bovenaan plak ik dan de eigen beloningssticker van dat kind (zo kan het zelf zijn spullen herkennen) Eronder zet ik het schooljaar, bijvoorbeeld 2018-2019. Deze stickers kunnen de kleuters o.a. op hun werkjes plakken als ze klaar zijn.
  • Met de stickers van het kind heb ik ook kaartjes gemaakt die zij bij een werkje leggen dat nog niet helemaal af is of die ik neerleg bij een opdracht.
  • Bij ons gebruiken de kinderen een namenkaart. De kaart heeft de vorm van de naam van de groep, bij mij een vogeltje. Op de voorkant staat de naam van het kind in drukletters en een pasfoto van het kind, op de achterkant alleen de naam in schrijfletters ter herkenning. Deze namenkaart gebruiken ze om bij hun werkje te of hun activiteit te leggen. Wanneer ze daar later nog mee door willen gaan laten ze hun kaart liggen , of de leerkracht legt het bij een activiteit wat het kind nog moet gaan doen.
  • Ook gebruiken wij het takenbord, een triplexbord met bovenaan horizontaal vijf verschillende kleurenvlakken en verticaal kaartjes met de namen en een fotootje van de kinderen. Zo ontstaat er een matrix. Groep 1 en 2 hebben een eigen bord. De kaartjes van de kinderen hebben twee perforator gaatjes bovenin en hangen aan spijkertjes. Achter de namen van de kinderen, onder elk kleurenvlak is ook een spijkertje bevestigd. Op elk gekleurd vakje hangt een afbeelding, weer aan twee spijkertjes van de taken van die week. Onderaan het taken bord zijn bakjes in de kleur van de vakjes bovenaan met kralen erin van dezelfde kleur. Is een taakje af, dan hangt het kind de betreffende kraal op. Een handig systeem. vinden wij.
  • Naast het takenbord staat een karretje met gekleurde mandjes, daar bevindt zich materiaal voor de taakjes. Het Kruitvat en Blokker hadden deze karretjes met mandjes in rood, groen en blauw. Groep 1 en 2 hebben hun eigen karretje bij het takenbord staan. Taakje rood is bijv een knutseltaakje, in het rode mandje ligt het materiaal dat je daarvoor kunt gebruiken. Taakje blauw is een werkblad, deze liggen klaar in het blauwe mandje enz. Taakje groen is tekenen in je tekenschrift. Taakje geel is ontwikkelingsmateriaal, daarvoor hebben we kaartjes gemaakt van de kieskasten, deze hebben bij ons een kleur. Ook van specifieke ontwikkelingsmaterialen (bijv kralenplanken, gezelschapsspel enz.) hebben we kaartjes gemaakt. Taakje oranje is flexibel bijv werken aan de computer of de luisterhoek. De kinderen kunnen hier naar verloop van tijd erg zelfstandig mee werken. Is je taakje af en door de juf gezien dan mag je kiezen. De kinderen mogen zelf weten wanneer ze welk taakje gaan doen, als de taken aan het einde van de week maar af zijn, natuurlijk houd je dit als leerkracht goed in de gaten en stimuleer je de kinderen hierin. De taakjes zijn altijd bedacht rond een thema dat door de actualiteit of door de kinderen is ingebracht.
  • Lees meer over het hoe, wat en waarom van het kiesbord en de weektaak

Aankleding

  • In plaats van waslijnen kun je (bijvoorbeeld in de gang) latten ophangen, bijvoorbeeld twee onder elkaar met een tussenruimte van 60 cm. Hierop hang je de werkjes met punaises
  • Nog een leuk ophangsysteem: Maak in de hoeken van die doorzichtige mappen (aan boven- en zijkant geopend) gaatjes met de perforator, nadat je in elke mapje een A4 gekleurd karton hebt gedaan. Bevestig vier mapjes met s-haken onder elkaar. In de bovenste komen ook s-haken, waaraan je stukken ketting bevestigt. Kettinkjes vastmaken aan de lat van hierboven. Vier reeksen naast elkaar staan heel mooi. Schuif in elke map een tekening of zo.
  • Ook een leuke manier om iets op te hangen (vooral werkstukken die in de lucht moeten hangen). Bevestig op meerder plekken in je lokaal met punaises doorzichtig vissersdraad aan het plafond. Zorg dat ze van verschillende lengte zijn en hang ze in een groepje op meerdere plekken in je lokaal. Onderaan hang je een paperclip, of nog handiger zo’n ringetje met knijpertje voor gordijnen. Daaraan kun je dan bv vlinders hangen, vliegtuigen, ballonnen enz.
  • Ik heb bij de doe-het-zelf-winkel 3 rollen ijzerdraad gekocht en die in allerlei bochten gevormd. Het is nu een soort reuzenknoop die ik op gehangen heb in de klas. Hieraan kun je heel gemakkelijk allerlei dingen op hangen. Het hangt op verschillende niveaus en er kunnen dingen aan die in de ruimte moeten hangen: prikwerkjes, vlinders, kleine knutselwerkjes enz.
  • Als je op je ramen verft, giet dan een beetje afwasmiddel in je verfpotje. Als je je ramen weer schoonmaakt, krijg je het er sneller af. (leskist)

Spelen in uitdagende hoeken - pinterestbord - Juf Bianca

Algemeen

  • Doe een zacht haarelastiekje om de polsen van de kinderen, heel handig als je groepjes wilt maken met kleuters
  • Hang naast ieder lokaal een magnetisch bord waarop je kunt schrijven. Gemakkelijk voor de mededelingen voor de ouders. Er kunnen intekenlijsten opgeschreven worden e.d., ook kunnen er m.b.v. magneten briefjes opgehangen worden.
  • Ook een idee is de liedjesdoos. Alle liedjes die aangeleerd zijn worden uitgeprint met een bijpassend plaatje. Die liedjes plak je op verschillende kleuren papier (bijv. bruin voor de herfst, wit voor de winter, paars voor de paasliedjes enz.) Daarna wordt het liedje gelamineerd en de kleuters kunnen zodoende zelf liedjes uitzoeken. Zo zing je niet altijd dezelfden.
  • Aan het begin van het schooljaar vraag ik een aantal mutsenmoeders . Ik maak met de kinderen een lijst welk thema er op hun verjaardagsmuts moet komen en lever deze lijsten in bij de moeders. De mutsenmoeders kunnen gebruik maken van materialen van school om thuis de verjaardagmutsen te maken. Twee dagen voor de verjaardag worden er de meest spectaculaire mutsen afgeleverd op school. Vooral bij moeders die nog kleine kinderen thuis hebben en toch graag willen helpen op school is dit een leuke taak. Alle mutsen zijn erg mooi omdat er veel tijd aan wordt besteed.
  • Tijdens een studiedag over rekenen kregen wij de tip om de kinderen zelf hun verjaardagsmuts te laten maken. De kinderen schrijven er niet op hoeveel jaar ze worden, maar ze laten met stroken, cirkels, vierkantjes e.d. zien hoeveel jaar ze zijn geworden (getalbegrip!).
  • In de klas hebben we een “mee naar huis” bak. De hulpjes van de juf zetten deze bak aan het eind van de dag in de kring en de kleuters halen daar hun spullen uit die mee naar huis kunnen.
  • We zitten sinds kort in ons nieuwe gebouw, met enorm veel ruimte en een prachtige hal met veel glas grenzend aan de speelplaats. In de hal hebben mijn collega en ik een restaurant gemaakt waar de kinderen via het keuzebord hun pauzehap kunnen eten. Het is nog even wennen, we doen nog steeds een controlerondje om te vragen of iedereen wel is gaan eten, maar het werkt wel erg goed. Er gaat veel minder tijd verloren met wachten op trage eters e.d. en de kinderen kunnen daarna weer meteen doorgaan met kiezen dus ze zijn gemotiveerd om door te eten! (Marian)
  • Wij maken aan het begin van het schooljaar (als het nog niet zo druk is)voor alle vaders en moeders de verjaardagcadeautjes. We pakken ze in en gaan in een doos. Als de moeder/vader jarig is neemt de kleuter een briefje mee en gaat het cadeautje mee naar huis. Hoef je geen cadeautjes te laten maken en in te pakken op een moment dat je druk bent (Christa)
  • Leer de kinderen vanaf dag 1 goed opruimen!

Dagritme

  • In de klas heb ik een kalender met van die vakjes hangen, in die vakjes teken ik symbooltjes voor wat er die maand dus gaat gebeuren (verjaardagen= vlaggetje met naam, speelgoedochtend=autootje etc.) iedere dag kruisen we een hokje af en weten zo precies over hoeveel nachtjes er iets bijzonders gebeurd.
  • Je kunt een kalender ophangen waarop ouders de datums van verjaardagen kunnen zetten zodat je de wensjes niet vergeet.
  • Er bestaan kleine zelfklevende magnetische strips, die je op maat kunt knippen en die je dan achterop een afbeelding o.i.d. kunt plakken en dan op een magneetbord kunt gebruiken. Ik gebruik ze voor de dagen van de week , die bij mij een vaste kleur hebben, met plaatjes van het seizoen erbij en een fotootje van de juf die er die dag is.
  • Hierbij nog een tip voor de weekkalender in de groep. Ik heb alle dagen los naast elkaar op het prikbord hangen. Ze zijn iets kleiner dan een half A4-tje en hebben allemaal hun eigen kleur. Elke dag is verdeeld in 2 hokken (onder elkaar): 1 voor de ochtend en 1 voor de middag. Als we een dagdeel niet naar school gaan, staat er een kruis door het betreffende hok. Omdat de dagen gelamineerd zijn, kun je er heel makkelijk met een uitwisbare stift op schrijven en zo dus voor de hele week aangeven wat er op welke dag gaat gebeuren. Bv. ADV-dagen, verjaardag van een kind, biebboeken omruilen en dergelijke. Werkt prima!

Heb jij een tip die hier nog niet genoemd wordt? Laat het ons weten!

Lees ook de tips voor sloddervossen en houd je lokaal netjes!