Een kijkje in de klas bij: Astrid - Lespakket

Welkom bij een nieuw deel van de serie ‘kijkje in de klas’, waarin we virtueel op bezoek zijn bij kleuterklassen door het hele land! Vandaag nemen we een kijkje in de klas van Astrid. Zij is als invaller werkzaam in een groep 1/2 op een school in Roosendaal. Ze zitten in een noodgebouwtje, een unit met 3 lokalen en een halletje.

Een kijkje in de klas bij: Astrid - Lespakket

Hier zie je een overzichtsfoto van het lokaal, met de verschillende tafelgroepjes en de kasten. Links langs de muur staan nog meer kasten, waaruit de kinderen kunnen kiezen. Aan de muur is veel te zien!

Een kijkje in de klas bij: Astrid - Lespakket

Astrid probeert bij elk thema een bordtekening te maken. Deze tekening hoort duidelijk bij het thema Klaar voor de start. Toen Astrid geen bord tot haar beschikking had, gebruikte ze een prikbord of de muur om daar met knutsels een ‘tekening’ te maken die bij het thema paste!

Een kijkje in de klas bij: Astrid - Lespakket

Op de tafels liggen wat werkjes klaar. Ik vroeg Astrid wat haar bedoeling hiermee was. Ze vertelde dat dit voor de inloop klaar lag. De kinderen mochten dan altijd zelf iets kiezen, maar Astrid merkte dat sommige kinderen dan niets deden. Door iets klaar te zetten, gaan de kinderen eerder aan het werk. Soms zet ze iets per groepje neer, zoals tekenspullen, klei of bouwmateriaal, en soms zet ze bewust ontwikkelingsmaterialen klaar. Een goede tip om kinderen te stimuleren iets te gaan doen tijdens de inloop!

Een kijkje in de klas bij: Astrid - Lespakket

Hier een (kleine) blik in de huishoek, met een gezellig haardje erin. Als je goed kijkt, zie je dat deze foto tijdens een ander thema genomen is.

Een kijkje in de klas bij: Astrid - Lespakket

Ook deze foto hoort bij een ander thema. Astrid werkte eerder over het thema Sprookjes, ze had daarbij ook een bordtekening gemaakt. Naast deze bordtekening hangen deze materialen. Ik vroeg haar waar dit voor was. Je ziet hier de lettermuur, en er naast hangen woordvelden die Astrid maakte met behulp van de methode Met woorden in de weer. Dit is vooral bedoeld voor de leerlingen met een taalachterstand, zij kunnen hierop zien welke links ze kunnen maken met de verhalen (bijvoorbeeld: Roodkapje, Klein Duimpje, De wolf en de 7 geitjes). Astrid: “Er is een grote diversiteit aan kinderen op onze school; Nederlands, Pools, Mexicaans, Chinees. We krijgen ook steeds vaker kleuters binnen die nog geen Nederlands spreken. Mede daarom probeer ik de woordwebben via “Met woorden in de Weer” te gebruiken.

Een kijkje in de klas bij: Astrid - Lespakket

Op deze foto zien we het digibord, de computers (wel 4!) en de verjaardagstroon. Het jarige kind mag een fanfare leiden, en er worden liedjes gezongen. Wat een feest!

Een kijkje in de klas bij: Astrid - Lespakket

Op de gang waren eerst geen hoeken, maar nu is daar gelukkig verandering in gekomen. De ruimte op de gang is wel beperkt, op last van de brandweer. Hier zie je de bouwhoek, hier heeft Astrid inmiddels ook een garage gezet en binnenkort komen er bouwplaten bij zodat ze iets kunnen nabouwen. Heerlijk, zo’n hoek-in-wording!

Een kijkje in de klas bij: Astrid - Lespakket

Er is op de gang ook nog ruimte voor een zandtafel, wat fijn!

Dit was de laatste foto, bedankt Astrid dat we even bij je in de klas mochten kijken! Wil jij ook met jouw lokaal in deze rubriek, stuur dan vooral een berichtje via de contact pagina, of reageer hieronder, en ik neem contact met je op.

Neem ook eens een kijkje in een andere klas!