Ben jij die leerkracht die na schooltijd het lokaal gaat opruimen? Dat is helemaal niet nodig, en bovendien zonde van jouw kostbare tijd! Leer de kinderen hoe ze het lokaal op moeten ruimen, en train ze erin met onderstaande ideeën. Want opruimen, dat kunnen kleuters ook.

Opruimen - kleuters kunnen het ook - Juf Bianca

Karin van der Schraelen stuurde me de volgende uitleg van het opruimen:

  1. Bij het opruimen gebruik ik een zandloper, als die zandloper helemaal leeg is moeten de kleuters mooi hebben opgeruimd en in de zithoek zitten (met een boekje).
  2. Ik ga met de klaspop even kijken of alles proper is opgeruimd.
  3. Als alles mooi is en de kleuters zitten klaar dan krijgen zij een stip op de opruimkaart. Als alles toch niet is opgeruimd dan krijg ik een stip.

Dit gebeurt bij elke opruimbeurt.

Op het einde van (bijvoorbeeld) de week tellen we de stippen: wie heeft er de meeste stippen? Als de juf heeft gewonnen dan moeten de kleuters een mooie tekening maken voor haar (of iets anders kan natuurlijk ook). Hebben de kleuters gewonnen dan maakt de juf iets moois voor hen.

Als je de papieren plastificeert en bijvoorbeeld 4 maal print, kun je ze altijd blijven gebruiken. Dan heb je ook een duidelijk overzicht om uiteindelijk alles bij elkaar te tellen.

Opruimkaart

In mijn klas kennen we de volgende manier van opruimen:

1. Ik sla op het belletje, de kinderen weten dat ze hun handen leeg moeten maken en naar de juf moeten kijken

2. Ik leg uit dat we gaan opruimen. Dit gaat altijd volgens een vast stramien, wat ik vooral aan het begin van het schooljaar steeds herhaal. Ruim eerst je eigen spullen op, kijk dan of je iemand kunt helpen, maak de kring, controleer de kasten en de vloer.

3. Ik zet de kookwekker aan op een bepaald aantal minuten. Maak de tijd niet te kort, dan kunnen de kinderen niet goed alles opruimen, en ook niet te lang. Er mag namelijk niemand op z’n stoel gaan zitten totdat de kookwekker af gaat! Dit zorgt ervoor dat iedereen bezig is, en dat niemand de dans ontspringt.

4. Als de kookwekker afgaat, gaat iedereen naar z’n stoel in de kring. Ik prijs eerst de klas dat ze op tijd klaar zijn. Als ze nog niet klaar waren, moeten ze toch gaan zitten. We kijken nu even wat er nog gedaan moet worden, en ik stuur eventueel kinderen om iets nog op te ruimen.

5. Ik inspecteer de klas, of ik laat de hulpjes dit doen. Dit gaat erg gewichtig, het is belangrijk dat de klas netjes is, zoals het hoort. Ik gebruik nu ook de opruimkaart van Karin, hierboven genoemd, en samen kijken we wie een stip verdient heeft.

6. Soms is er een evaluatie nodig: wat ging er mis en wat doen we de volgende keer beter? Herinner hier de kinderen weer aan bij de volgende opruimbeurt.

Hoe zorg jij ervoor dat de kinderen alles netjes opruimen?

Natuurlijk geeft de leerkracht het goede voorbeeld. Ben jij een sloddervos? Zo houd je je lokaal opgeruimd!

Zoek je nog een leuk project om de regels en routines aan te scherpen? Ik schreef een project bij de verhalen van Agent en Boef. Boef doet alles verkeerd en de kinderen bedenken samen de regels die nodig zijn.

Agent en Boef - project bij Kleuteruniversiteit