Enige tijd geleden heb ik eens beschreven hoe de inloop er bij ons op school uitziet. Ik heb jaren op deze school gewerkt, dus ik ben niet anders gewend dan deze manier. Toch weet ik dat de inloop er op veel scholen anders uitziet. Ik hoop dat dit artikel iedereen aan het denken zet: verloopt de inloop zoals ik wil? Kan en moet ik er iets aan veranderen?

De inloop - zo beginnen wij de dag bij kleuters - Juf Bianca

De inloop

Het is kwart over 8, de schoolbel gaat. Alle leerkrachten zijn in of bij hun klas, klaar voor de inloop, en de buitendeuren worden open gedaan. De kinderen en hun ouders stromen binnen. In de gangen hangen de luizenzakken aan de kapstok. Elk kind heeft zijn eigen luizenzak, een blauwe voor de jongens en een groene voor de meisjes. Voor de herkenbaarheid hangt aan elke luizenzak een sleutelhanger of iets dergelijks. Er staan ook namen op, maar dat is zo’n gezoek. De jas gaat in de luizenzak en de tas gaat in de mand bij de klassen.

In de deuropening staat de leerkracht. Elk kind neemt eerst afscheid van de ouder(s) die hem of haar gebracht hebben, en geeft dan de leerkracht een hand. Ze begroeten elkaar en voor de ouders is er een moment om even kort wat aan de leerkracht te vragen of mede te delen. De kinderen leggen hun fietssleutels in het daarvoor bestemde bakje, leggen spullen die ze willen laten zien op de stoel van juf en leggen andere spullen in de mee-neem-bak.

Nog een laatste keer zwaaien naar papa of mama, en dan loopt het kind naar het kiesbord. Hierop hangen de naamkaartjes van alle kinderen uit de klas. De leerkracht heeft er voor gezorgd dat het aanbod van spelhoeken tijdens de inloop afgestemd is op de situatie. ’s Ochtends betekent dat: geen bouwhoek of poppenhoek, want die bevinden zich op de gang. Met al het ‘verkeer’ op de gang is dat niet handig. Het kind hangt zijn of haar naamkaartje op bij een hoek naar keuze, en gaat spelen.

Zo worden alle kinderen begroet aan de deur. De leerkracht kan zien of alle leerlingen er zijn, dan zijn alle naamkaartjes immers weg gehangen. Als alle kinderen er zijn kan de leerkracht even de tijd nemen om met de kinderen te praten: wat hebben ze beleefd? Is er iets waar ze het straks in de kring over moeten hebben? Misschien zijn er nog kinderen die een werkje van gisteren af moeten maken, die worden uitgenodigd dat alvast tijdens de inloop te doen. Ook is er ruimte voor pre-teaching, als voorbereiding op wat er komen gaat in de kring.

Na een tijdje, meestal merk je aan de kinderen dat ze aan iets anders toe zijn, slaat de leerkracht op het belletje. Dit is voor de kinderen het teken de handen in de lucht te steken, en naar de leerkracht te kijken en luisteren. Die vertelt dat alles opgeruimd mag worden, omdat het tijd is voor het volgende onderdeel van de dag. De dagritmekaartjes hangen klaar, dus het programma is bekend. De leerkracht vertelt ook nog welke kinderen er vandaag hulpje zijn. De klas wordt opgeruimd, en de dag is begonnen!

Uitleg: waarom doen we het zo?

Zo beginnen wij elke dag bij ons in de klas. Of de vaste leerkracht nu voor de klas staat of er een invaller is, dit onderdeel verloopt altijd hetzelfde. Veel mensen vinden het bijzonder dat ouders bij de klassendeur afscheid nemen van hun kind. Soms schrikt dit nieuwe ouders af, maar als ze er kennis mee gemaakt hebben, vinden ze het eigenlijk heel prettig.

Het geven van een hand bij de deur stamt uit de tijd dat onze school een Montessori school was. Het is een prettig begin van de dag: je kunt alle kinderen even in de ogen kijken, zien hoe ze binnen komen. Doordat ze bij de deur afscheid nemen van hun ouders geef je aan: de klas is het domein van de kinderen.

Natuurlijk zijn er wel eens kinderen die moeite hebben met afscheid nemen. Die troosten we in de klas, want we merken dat juist als papa en mama langer blijven het afscheid alleen maar moeilijker wordt. Voor kinderen gaat meestal snel de knop om als papa en mama buiten beeld zijn. De klas is een veilige plek voor de kinderen, en door de dag elke keer op dezelfde manier te beginnen creëren we voorspelbaarheid.

Tussen kwart over 8 en half 9 verwachten we alle kinderen in de klas. Wanneer we de inloop afronden en door gaan met het volgende onderdeel hangt af van de planning van die dag en de spanningsboog van de kinderen. Door tijdens de inloop de kinderen vrij te laten kiezen kunnen de kinderen rustig omschakelen van huis naar school.

Lees hier verder over het hoe en waarom van het kiesbord en over hoe wij opruimen met de kinderen.

Hoe ziet jullie begin van de dag eruit? Starten jullie met een vrije inloop of beginnen jullie in de kring? Mogen de ouders bij jullie de klas in?

Deel je ervaringen met ons en laat een reactie achter!