Komt dit je bekend voor? Je hamert bij de kinderen op het opruimen, maar ondertussen is je eigen bureau een puinhoop. Besteed jij na schooltijd ook kostbare tijd aan het opruimen van je lokaal? STOP! Hier zijn 5 tips voor een opgeruimder lokaal!

5 tips voor sloddervossen - zo houd je je lokaal opgeruimd - Juf Bianca

Als een rommelig bureau staat voor een rommelige geest, waar staat een leeg bureau dan voor?
– Albert Einstein

1. Alles z’n plek

Zorg ervoor dat alle materialen in je lokaal een eigen plek hebben. Ja, klinkt simpel hè? De scharen horen in het scharenbakje, de Lego in de Legodoos, jouw map hoort op je bureau en de leesboeken staan in de boekenkast. Maar waar leggen de kinderen de werkjes die nog niet af zijn? Waar stallen de kinderen hun Lego bouwwerkjes die ze gemaakt hebben? Horen de kralenplanken nu in de puzzelkast of in de constructiekast?

Plak eventueel labeltjes met afbeelding op de kastplanken, zodat iedereen weet waar iets opgeruimd moet worden. Bedenk van tevoren waar werkjes komen te liggen. Of bedenk ter plekke een oplossing, liefst samen met de kinderen, en houd je daar voortaan aan. Dit zorgt ervoor dat het opruimen sneller verloopt. Iedereen weet immers waar de spullen opgeborgen moeten worden. Bovendien kunnen de kinderen de volgende keer sneller aan het werk.

2. Leer ze opruimen

Spreek met de kinderen af HOE ze op moeten ruimen. Hoewel het begrip ‘opruimen’ vrij eenvoudig lijkt, is het voor een kleuter best lastig. Wij volwassenen kunnen goed bedenken in welke categorie iets hoort. Voor een kleuter die nog moet leren classificeren, is dit nog niet zo eenvoudig. Lees hier hoe ik opruim met de kleuters. Ze kunnen binnen 5 minuten met z’n allen de klas netjes hebben!

3. Controleer

Als iedereen in de kring zit, en het lokaal lijkt netjes, controleer dan of alles écht opgeruimd is. Of laat het controleren door de hulpjes. Als je dit doet, geef je het signaal af dat het belangrijk is netjes op te ruimen. Raap de kleine snippertjes papier op, berg kraaltjes op bij de kralenplanken, tel de kwastjes en zorg dat puzzels compleet de kast in gaan. Door kinderen hierop attent te maken, leer je ze de volgende keer zelf hierop te letten.

4. Bureau

De kinderen weten nu hoe het hoort, nou de juf nog! Begin de dag in ieder geval met een zo leeg mogelijk bureau. Zeker als je bureau vlakbij de deuropening staat, wil je niet dat iedereen kan zien hoe slordig het is. Alleen de hoogst noodzakelijke dingen, zoals bijvoorbeeld de groepsmap, liggen klaar. Berg pennen en ander bureaugerei zoveel mogelijk uit het zicht op in een bureaula of (afgesloten) bakje.

Spullen die je die dag nodig hebt bij je lessen kun je wel klaar leggen, maar kies hiervoor het liefst een andere plek dan je bureau. Neem bijvoorbeeld een klein tafeltje, een vensterbank of leg je spullen ordelijk bovenop een kast.

Tijdens de dag blijf je ervoor zorgen dat je bureau zo leeg mogelijk blijft. Moeten de kinderen hun werkbladen laten nakijken? Zet een postbakje op je bureau en laat ze daarin leggen. Zet ook ergens een klein bakje neer voor gevonden voorwerpen zoals kraaltjes, puzzelstukjes en Legoblokjes. Die kunnen tijdens het opruimen direct opgeborgen worden.

5. Knelpunten

In plaats van na schooltijd direct te beginnen met opruimen, ga eens op je bureaustoel zitten en kijk je lokaal rond. Waar valt je oog op? Wat ziet er rommelig uit? Wat kun je doen om dit in de toekomst te voorkomen? Schrijf deze knelpunten op en bedenk daar oplossingen voor. Richt eventueel je lokaal anders in of betrek de kinderen bij de oplossing. Het is goed kinderen mede verantwoordelijk te laten zijn voor het lokaal, het is immers ook een beetje hún lokaal!

Deze lijst van tips is natuurlijk nog niet compleet. Ben jij een sloddervos? Hoe zorg jij ervoor dat je lokaal opgeruimd blijft? Welke tip zou jij aan dit lijstje toe willen voegen?