Programmeren past helemaal bij de 21e eeuwse vaardigheden die zo hot zijn tegenwoordig. Eerder beschreef ik al wat kinderen eigenlijk moeten leren vóór ze kunnen programmeren, want dat kun je heel goed doen zonder techniek. De Beebots werden daar ook in genoemd, kleine aantrekkelijke robots waar kleuters mee kunnen werken. Vandaag wil ik met je bespreken hoe je zulke Beebots in zet in de klas, en wat precies het verschil is tussen een Bluebot en een Beebot.

Beebots en Bluebots bij kleuters - Juf Bianca

Ik ontving een mail van Suzanne van Beebotlessen.nl, ze wilde me graag haar producten laten zien. Ik heb zelf nooit met een Beebot in de klas gewerkt, dus ik was wel nieuwsgierig hoe de kinderen erop zouden reageren. Mijn eigen kinderen en hun klasgenoten mochten deelnemen aan een gastles van haar. En het was leuk!

Beebots of Bluebots?

Ik heb het vermoeden dat de Beebot de bekendste robot in het onderwijs is. De gele bij-robot zie je toch het meest voorbij komen. Hij heeft knoppen met pijlen op zijn rug, waarmee de kinderen hem kunnen bedienen. Maar wist je dat er ook een Bluebot bestaat? Suzanne had, zoals je op de foto hierboven kunt zien, Bluebots meegenomen.

Een Bluebot is doorzichtig, wat ervoor zorgt dat het niet meer op een bij lijkt, maar je wel de binnenkant kunt zien. Dit brengt kinderen wat dichterbij de techniek! Bovendien heeft de Bluebot als voordeel dat hij met een tablet te bedienen is. Mocht je er ook met oudere kinderen mee willen werken, biedt dit weer een extra uitdaging. In plaats van programmeren door op knoppen te drukken, kun je je algoritme in de tablet zetten, zien en bewerken. De Bluebot is dus iets geavanceerder, en dus ook iets duurder.

In de rest van het artikel gebruik ik voor de leesbaarheid alleen de naam Beebot.

Wat kun je ermee?

Of liever: wat kunnen de kinderen ermee? Op de rug van de Beebot zitten allereerst vier knoppen met pijlen. Met de pijl naar boven rijdt je Beebot een stukje naar voren, met de pijl naar beneden rijdt hij naar achteren. De pijlen naar links en rechts betekenen een draai van een kwartslag. Wil je dus dat de Beebot een stukje naar links rijdt, dan moet je dus eerst de pijl naar links en vervolgens de pijl naar boven aanraken.

Dit vraagt meteen een ingewikkeld inzicht van de kinderen: je moet je kunnen verplaatsen in de Beebot en snappen dat ‘zijn links’ niet hetzelfde is als jouw links.

De Beebot rijdt steeds even ver, maakt steeds evengrote ‘stappen’. Dit kun je gebruiken door een ondergrond toe te voegen met vakken. De Beebot kan een weg rijden over een ondergrond, hier kun je zelf opdrachten bij bedenken. KleutersDigitaal, Susan Spekschoor en Miranda Wedekind plaatsen regelmatig kaarten op hun websites die je kunt uitprinten en in een doorzichtige mat kunt steken.

Nadeel van deze plastic ondergrond, is dat je hem goed vlak moet houden (anders heeft de Beebot moeite met rijden) en dat je hem dus steeds netjes op moet bergen. Hij is niet zo duur, maar daardoor ook niet van hoge kwaliteit. Voordeel is dus wel dat je de opdrachten steeds kunt aanpassen.

Beebotlessen

Suzanne heeft haar eigen ondergrond ontworpen en laten drukken op stevig materiaal. De kwaliteit is daarmee een stuk beter, de kinderen kunnen op de mat spelen zonder dat je bang hoeft te zijn voor beschadigingen. Vieze schoenen? Geen probleem, even dweilen en je mat is weer schoon. Je kunt de mat oprollen en bewaren in de bijgeleverde koker. Na het uitrollen is de mat weer volledig vlak en bruikbaar.

Momenteel zijn er twee matten: een huis met verschillende kamers en een plattegrond met wegen, gebouwen en vervoersmiddelen.

Bij de huis-mat had Suzanne een grabbelzak meegenomen met voorwerpen. Deze zak is niet te koop maar eenvoudig zelf samen te stellen. In de zak zaken bijvoorbeeld een badeendje (badkamer), een babypopje (babykamer) een AH mini (keuken) etc. De Beebot staat op een willekeurige plek op de mat, een kind grabbelt een voorwerp en probeert de Beebot daarheen te sturen.

De plattegrond-mat heeft opdrachtkaarten die je erbij kunt gebruiken. Er zitten allerlei dingen in de plaat verstopt, wat deze plaat ook geschikt maakt voor oudere kinderen. Zo staan er bijvoorbeeld letters en cijfers, zodat je ook een woord kunt maken. Programmeer je Beebot zo dat hij het woord ‘riem’ maakt. Of rijd je Beebot van het ene gebouw naar het andere, zodat hij langs de agent rijdt. Ook staan langs de vakken letters en cijfers, wat het mogelijk maakt om met coördinaten te werken. Deze mat is goed te gebruiken bij kleuters, maar zeker ook nog leuk tot groep 5!

Beebotlessen opdrachtkaarten - Juf Bianca

Hoe werken de kinderen ermee?

Bij de eerste kennismaking mogen de kinderen even ontdekken wat er gebeurt als je op de knoppen drukt. Een kind drukt op een pijl en vervolgens op de ‘start’ knop. De Beebot rijdt één vakje naar voren. Het volgende kind drukt op de pijl opzij en de Beebot… rijdt éérst weer naar voren. Hoe kan dat? De Beebot onthoudt alle stappen die ingevoerd zijn, dus bij elke nieuwe opdracht moet je eerst even het geheugen leeg maken. Dit hebben de kinderen vrij snel in de gaten.

Er zijn kinderen die (bij de eerste kennismaking) steeds hun route uit blijven voeren met losse stappen. Dus eerst één stap programmeren, uit laten voeren, geheugen leegmaken en dan de volgende stap nemen. Maar er zijn ook kinderen die het programmeren van een hele route, dus meerdere stappen achter elkaar, onder de knie krijgen in korte tijd. Leuk om te zien!

Zelfs als ik zeg: ‘Goed kijken, ik druk op enkele knoppen, waar denk je dat de Beebot terecht komt?‘, weten de kinderen de juiste plek te raden.

Beebot bij de kleuters - Juf Bianca

Conclusie

Overweegt jouw school om Beebots aan te schaffen? Denk dan zeker ook aan de aanschaf van een mat. Hieronder zet ik de voor- en nadelen (in mijn ogen) van beide opties nog even op een rijtje.

Voordelen doorzichtige plastic mat:

  • per thema aan te passen
  • veel gratis opdrachtkaarten te vinden online
  • goedkoper

Voordelen Beebotlessen mat:

  • momenteel slechts 2 opties, maar wel veel mogelijkheden per mat
  • betere kwaliteit
  • ligt altijd vlak, goed schoon te maken
  • worden opdrachtkaarten bijgeleverd

Nadelen doorzichtige plastic mat:

  • lastig te bewaren (oprollen is niet ideaal, vlak ophangen neemt veel ruimte in beslag)
  • wordt snel hobbelig en is dan niet meer goed te gebruiken
  • vraagt nog werk van de leerkracht (kaarten zoeken en printen)

Nadelen Beebotlessen mat:

  • duurder
  • moeilijker aan te passen per thema

Moet je écht een Beebot hebben om met programmeren bezig te zijn? Nee, dat denk ik niet. Zo hiervoor ook mijn artikel over programmeren bij kleuters. Maar áls je toch Beebots aanschaft, zou ik wel weten welke mat ik erbij zou willen hebben! Ik zou dan gaan voor de matten van Beebotlessen.nl, daar zou ik genoeg opdrachten bij weten om de kinderen steeds mee te stimuleren bezig te zijn met programmeren.

Tot slot

Suzanne heeft niet alleen matten bij de Beebots ontworpen, maar ook voor de Ozobots. Deze robots zijn in mijn ogen niet geschikt voor groep 1-2, ze heeft ze aan de klasgenoten van onze zoon (groep 5) laten zien. Hierbij kun je zelf een route tekenen met een dikke stift. De Ozobot herkent de lijn en volgt die. Ook hierbij zijn dus matten, met allerlei opdrachten die de kinderen uit kunnen voeren.

Je kunt de Beebot en Bluebot bij o.a. bol.com bestellen, de matten van Suzanne vind je op Beebotlessen.nl. Een doorzichtige mat vind je o.a. bij Heutink. Een doorzichtige mat met insteekvakken vind je o.a. hier.