Techniek met kleuters? Ja, dat kan heel goed! Zeker als je bedenkt dat ‘techniek’ eigenlijk niet meer is dan ‘een oplossing bedenken, creëren en evalueren’. Je ziet dan ook meteen dat het interessant is voor slimme kleuters: deze stappen passen goed bij de Taxonomie van Bloom. Vandaag deel ik een lijst van 10 problemen, die je kleuters voor kunt leggen.

10 Problemen die om technische oplossingen vragen - Juf Bianca

Allereerst moet je weten hoe je zo’n probleem introduceert en hoe het proces vervolgens verloopt. De introductie kan goed naar aanleiding van een verhaal, bijvoorbeeld uit een prentenboek. Juf Henrike schreef bijvoorbeeld een heel project naar aanleiding van het boek Een gat in mijn emmer. De titel is eigenlijk meteen het probleem!

De kinderen gaan eerst brainstormen over het probleem. Welke oplossing zou kunnen helpen? Ze tekenen hun gedachten en delen dit met elkaar. Hierin verschilt een techniek-probleem van een ‘gewoon’ probleem: er is altijd een product dat gemaakt moet worden om het probleem op te lossen. Een voorbeeld is de brug: twee poppetjes willen bij elkaar op visite, maar er loopt een rivier tussen hun huizen (probleem). De kinderen maken een brug (oplossingsproduct).

Tip: lees Bruggen bouwen van Duplo

Als leerkracht begeleid je het proces door te zorgen voor voldoende materialen en gereedschappen die de kinderen kunnen gebruiken. Ook help je hen bij het verwoorden van hun gedachten en de oplossingen. Hierbij maak je steeds een koppeling naar de wereld om hen heen. Maak bijvoorbeeld eens een uitstapje naar de brug in de buurt van de school of laat afbeeldingen zien van verschillende bruggen.

Tip: plan-do-check-act. Laat de kinderen plannen maken, een oplossing uitvoeren, kijken of het echt goed werkt en het eventueel aanpassen.

Problemen die vragen om technische oplossingen

1. Jantje vindt een schroefje, wat kan hij daar allemaal mee maken? Kan hij een helikopter maken? (bij het boek Jantje en het helikoptertje, prentenboek van slechts €5)

2. Oma kan niet meer goed lopen, maar haar slaapkamer is boven. Hoe kan ze toch de trap op komen?

3. De bakker heeft zijn arm gebroken! Hij heeft met spoed een machine nodig die hem het werk uit handen neemt. Hoe komen de broden toch op tijd in de winkel?

4. In de herfst vallen de bladeren van de boom. Helaas raken daardoor ook de putten verstopt, wat zorgt voor overstromingen. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de putten niet meer vol bladeren komen te zitten?

5. Sinterklaas heeft een probleem. Hij en Piet krijgen de zware zak met cadeautjes niet meer het dak op. Wat kunnen we maken, zodat de zware zak zonder problemen bij de schoorsteen komt?

Tip: Ik schreef een artikel voor Praxisbulletin over Techniek in de pakjesfabriek, samen met Dineke Goebert-Sanders. Je kunt het hieronder downloaden (of online lezen wanneer je inlogt met het wachtwoord dat voorin elke Praxisbulletin staat).

Praxisbulletin Techniek in de pakjesfabriek

6. De speelgoedfabriek gaat sluiten. Hoe kunnen de kinderen toch spelen, als ze geen speelgoed meer hebben? (Ze hebben wel een grote bak met kosteloos materiaal)

7. Ik heb nooit zin om mijn tanden te poetsen. Ik krijg er een lamme arm van! Kunnen jullie iets bedenken, zodat ik tóch schone tanden krijg, maar dat ik niet meer zelf hoef te poetsen?

8. Kleine Walvis is aangespoeld op het strand. Hoe kan Boy ervoor zorgen dat de Kleine Walvis weer in de zee terechtkomt? Hij is veel te zwaar om te tillen!

9. Ssst! De tijger slaapt. Ze ligt in de weg, de dieren moeten over haar heen komen zonder haar wakker te maken. Ze hebben alleen ballonnen en touw tot hun beschikking. Wat kunnen ze doen?

Tip: Dit is het prentenboek dat centraal staat tijdens de Nationale Voorleesdagen van 2018. Ik schreef er twee projecten bij: een peuterproject en een kleuterproject!

10. Wat is nou de beste sluiting van een schoen? Veters gaan steeds los, ritsen gaan moeilijk dicht of gaan snel stuk. Klittenband dan? Wat werkt het beste en kunnen we ook iets nieuws bedenken dat én makkelijk aan/dicht te krijgen is én nooit meer los gaat?

Tip: Laat ook eens alledaagse voorwerpen zien, en vraag ‘Voor welk probleem was dit de oplossing?’. Denk bijvoorbeeld aan een appelboor, een dunschiller, een plakbandautomaat. Allemaal producten die ooit bedacht zijn door iemand die een probleem wilde oplossen!

Zo zie je dat je eigenlijk bij elk thema wel een geschikt probleem kunt inbrengen waar de kinderen zich over kunnen buigen.