Eerder namen we op JufBianca al onze bouwhoek onder handen. Toen ik me hardop afvroeg welke hoek we deze keer aan zouden pakken, was huishoek één van de antwoorden. Ik was direct enthousiast! De huishoek was me altijd een doorn in het oog: het spel verliep niet zoals ik het wilde, maar ik wist niet goed wat ik moest doen om daar iets aan te veranderen. In deze serie van 7 artikelen pakken we de huishoek aan!

Mam juf pakt de huishoek aan - serie de huishoek - introductie

 

Waarom de huishoek?

Dat jonge kinderen leren door te spelen is voor jullie geen nieuws. Door te spelen leren kinderen de wereld om zich heen te begrijpen. Het ‘doen alsof’ neemt een groot deel van het spelen in beslag. In elke kleuterklas is wel een plek waar de kinderen kunnen ‘doen alsof’. De term ‘poppenhoek’ dekt de lading eigenlijk niet: het spelen in deze hoek gaat veel verder dan het spelen met poppen. In deze hoek spelen de kinderen huiselijke situaties na: ze maken eten klaar in de keuken, spelen vader en moeder in de woonkamer of brengen hun baby naar de slaapkamer. Ze verzorgen hun knuffels, doen boodschappen voor het eten en maken hun huis schoon.

Vandaar dat ik op JufBianca de term huishoek gebruik. Hiermee heb ik meteen aangegeven wat het belang is van deze hoek: het spel in deze hoek neemt een belangrijke plaats in de ontwikkeling van jonge kinderen in, en verdient onze aandacht! De rol van de leerkracht is groot: jij bepaalt de inhoud van de hoek en observeert en begeleidt het spel in de huishoek. Het is dus goed de huishoek eens onder de loep te nemen. Ook als je denkt dat je huishoek prima draait, kom je misschien nog op nieuwe ideeën om het spel in de huishoek een wending te geven. Ben je niet tevreden over je huidige huishoek en het spel dat de kinderen erin spelen, dan is deze serie speciaal voor jou!

Doel van deze serie

Wat gaan we tijdens deze serie doen? We kijken in ieder geval naar de ruimte die we voor de huishoek gebruiken. Voldoet die aan de eisen, moet de hoek misschien op een heel andere plek komen, hoeveel ruimte hebben we eigenlijk? Vervolgens kijken we naar de basisinrichting: wat heb je minimaal nodig? Misschien is het tijd voor een grote schoonmaak, misschien kom je tot de conclusie dat je essentiële dingen mist. Ook bespreken we hoe je aan materialen komt. We bespreken over de ontwikkeling in het spel in de huishoek. Wat kun je als leerkracht zien tijdens je observaties, wat voor ontwikkeling vertonen kleuters, en hoe heb je hier als leerkracht invloed op? Wat kun je doen om het spel in de huishoek te bevorderen? Hoe pas je het spel in de hoek aan bij het thema waar je op dat moment mee werkt? Hoe betrek je ouders bij de inrichting van de hoek? Hoe voeg je taal en rekenen toe aan je huishoek? Als je het zo bekijkt kunnen we wel een maand lang over deze hoek praten, maar we gaan echt proberen het in 7 artikelen te bespreken!

Huiswerk

Als het kan: maak foto’s van je huidige huishoek. Schrijf voor jezelf op wat de sterke en zwakke punten van je hoek zijn, en wat je graag zou willen verbeteren. Laat het ons eventueel weten in een reactie hieronder. Draait jouw hoek goed? Schrijf dan op waardoor je denkt dat dat komt.

Pinterest

Voor alle Pinterest-enthousiastelingen onder ons: ik maak een groepsbord aan over de huishoek. Vind je het leuk foto’s van je eigen huishoek, de vorderingen en leuke ideeën die je tegenkomt met ons te delen, stuur mij dan (via contact-formulier of sociale media) je e-mailadres, en ik voeg je toe!

Volg het bord Lokaal: Huishoek van Bianca Oldenbeuving op Pinterest.

Huishoek
Mam juf pakt de huishoek aan - serie de huishoek - introductie
De huishoek - deel 2 - Plaats en grootte
De huishoek - deel 3 - De basisinrichting
De huishoek - deel 4 - Hoe begeleid je het spel
De huishoek - deel 5 - Aanpassen aan je thema
De huishoek - 5x taal en rekenen in de huishoek
De huishoek - tot slot