Gezinnen zien er steeds weer anders uit! Juist daarom kan het leuk zijn het daar eens over te hebben in de klas. Rond Moeder- en Vaderdag komt dit misschien aan de orde, maar ook op andere momenten van het jaar kun je het goed hebben over het gezin en de familie. Ik geef je vijf suggesties!

5x onze families - over vaders moeders opa's en oma's - Juf Bianca

1. Prentenboeken over vaders en moeders

Op mijn site verzamelde ik al 20 titels van prentenboeken die gaan over vaders en moeders. Helaas is het met prentenboeken altijd zo, dat je maar weer moet afwachten of ze nog leverbaar zijn. In de lijst staat ook een boek over een pinguïn met twee vaders, maar je raadt het al… niet meer leverbaar.

Gelukkig zijn er wel meer titels over dit onderwerp. Je kunt je voorstellen dat de markt voor zulke boeken wel kleiner is, gezinnen met twee vaders of twee moeders zijn nu eenmaal in de minderheid. Maar wellicht kun je zulke titels in de bibliotheek vinden, vraag de medewerkers daar ernaar!

>> 20 boeken over vaders en moeders <<

2. Moederdag en Vaderdag

Tsja, wat doe je met Vaderdag als een kind twee moeders heeft? Of als de vader van een kind overleden is? Het sleutelwoord hierin is altijd ‘overleg’. Waarschijnlijk hebben de ouders in kwestie zelf thuis allang een oplossing bedacht of er in ieder geval over nagedacht. Het is fijn als jij als leerkracht wil meewerken aan die oplossing! Soms betekent dat dat het kind twee cadeautjes maakt, is daar bij jou dan ruimte voor? Ik heb ook meegemaakt dat de gemaakte cadeautjes aan opa of oma gegeven werden. Natuurlijk wel even nadenken bij de tekst die soms op de cadeautjes komt te staan! Zo maakten we ooit een map met PAPArassen, voor één kind werd dat dus OPArassen.

>> Lees ook: 36+ ideeën voor Moederdag en Vaderdag <<

3. Rolbevestiging? Ai…

Zodra je ideeën zoekt voor Vaderdag of Moederdag kom je stereotiepe dingen tegen. Stropdassen en snorren voor vaders, handtasjes voor moeders. Vaders moeten vooral werken en stoer zijn, moeders zijn vooral mooi en krijgen handige dingen voor het huishouden.

Kijk, ik heb er echt geen moeite mee als ik iets met roze hartjes krijg op Moederdag. Maar het is denk ik wel goed even te kijken naar wat je eigenlijk zegt over vaders en moeders. Hoe cool zou het zijn om als moeder eens een goud gespoten beker te krijgen met ‘beste moeder award’ erop?

4. Geen tijd? Geen punt!

Het is een veelgehoorde klacht onder onderwijsmensen: je werkt met je groep keihard aan een sprankelend cadeautje en vervolgens krijg je NIETS te horen van ouders. Ik denk dan zelf altijd: IK hoef ook geen bedankje, je mag je kind bedanken. Maar goed, we mogen ons best afvragen WAAROM we eigenlijk cadeautjes maken met de kinderen. Laten we even kijken naar het doel: we willen (neem ik aan) de kinderen meegeven hoe belangrijk hun ouders zijn en dat ze daar hun waardering voor mogen laten blijken.

Sommige scholen zijn er helemaal mee gestopt, dan schept dat tenminste ook geen verwachtingen. De kinderen maken onder schooltijd geen cadeautjes voor Vaderdag en Moederdag. Maar wil je wél iets maken, maar er geen weken mee kwijt zijn? Zet dan eens een tafel vol met materialen en vraag de kinderen: Wat zouden jullie willen maken voor jullie vaders en moeders? Ik heb ooit een mindmap met de kinderen gemaakt, waarin we verschillende categorieën hadden: iets lekkers, iets met bloemen, iets handigs, etc. Ik vroeg de kinderen: wat kun je aan mama geven? Zo kun je de kinderen op ideeën brengen. Je geeft de kinderen bijvoorbeeld een week de tijd om aan hun cadeau te werken tijdens de werkles. Laat de kinderen het ook zelf inpakken, mooie meetles!

Wil je iets dat weinig tijd kost, maar toch persoonlijk is? Maak van elk kind een foto en maak daar iets mee. Laat de kinderen een fotolijst knutselen, een theepot (en de foto komt aan het theezakje), een placemat (lamineren en klaar).

5. Uit hoeveel mensen bestaat jouw gezin?

In het project Opa’s en oma’s dat ik schreef voor Kleuteruniversiteit zit een leuke rekenles met een grafiek. De kinderen bedenken eerst hoeveel mensen er bij hen in huis wonen. Vervolgens zetten ze een kruisje (of een blokje) in het juiste vakje.

Datzelfde kun je doen met de familie. Vraag eerst de kinderen thuis met hun ouders te tellen hoeveel mensen er in de familie zijn: binnen het gezin, maar ook de ooms, tantes, neven, nichten en grootouders. Dit levert meteen een leuke woordenschatles op! Vraag de kinderen foto’s mee te nemen van hun familieleden. Op een groot prikbord hang je kaartjes met ‘neef’, ‘tante’ etc. op. De foto’s worden bij het juiste kaartje gehangen. Meerdere familieleden op een foto? Verbind met een touwtje de punaises.

>> Tip! In het project Opa’s en oma’s zit een leuke opa en oma verwendag. Leuk om een project rondom familie mee af te sluiten! <<