Dit artikel ontving ik van Jessica, met het verzoek het te plaatsen. Wat kan maakonderwijs betekenen voor het onderwijs van nu en van de toekomst? De zogenaamde 21st century skills hebben aandacht nodig, is daar in het huidige onderwijs plaats voor? Zij vertelt je er graag iets over, en over het aanbod van Kleinkunstig!

21st century skills oefenen met maakonderwijs - Juf Bianca

Wat is maakonderwijs?

Hoi! Mijn naam is Jessica Klement van Kleinkunstig en Grote Broer Kunsteducatie. Ik ben in maart 2019 gestart als adviseur kunsteducatie. Op mijn eerste werkdag hoorde ik van collega’s voor het eerst over de term maakonderwijs.

Laat ik eerlijk zijn: ik had mij er nog nooit in verdiept, maar de term had mijn aandacht. Een rondje googelen leverde het volgende op:

Maakonderwijs is leren door te maken. Het stimuleert de creativiteit van leerlingen.

Kritisch denken, technische vaardigheden ontwikkelen én daarnaast digitaal geletterd worden, eigenlijk omvat het een groot deel van alle 21e eeuwse vaardigheden. Leerlingen worden op speelse wijze uitvinders en uiteindelijk is het enorm goed voor de ontwikkeling. Ze worden ondernemend en kunnen de opgedane kennis uiteindelijk toepassen in de praktijk.

Workshops van Kleinkunstig

De onderwijsdeskundigen van Kleinkunstig hebben een hele reeks workshops rondom maakonderwijs ontwikkeld. Leerlingen kunnen spelenderwijs en op een creatieve manier leren over techniek en de digitale wereld. Daarnaast geven we ze de ruimte om te reflecteren en daarmee het kritische denken te bevorderen. Zo hebben we een hele toffe workshop waarin het thema duurzaamheid naar voren komt op een speelse manier: leerlingen nemen oud speelgoed mee, halen het uit elkaar en maken er -zelfbedacht – nieuw speelgoed van.

De meest innovatieve onderwijs workshops komen voorbij, zoals het maken van eigen mini-robotjes, het bouwen van een eigen duurzame stad of het bedrukken van een eigen T-shirt. Dit allemaal met behulp van 3D printers, programmeren en andere elektronica: hoe leuk is dat? Leerlingen krijgen de kans om creatief en oplossingsgericht te werken. Als ik de workshops zie, vind ik het soms jammer dat ik dit zelf niet heb geleerd.

Maakonderwijs voor de toekomst

Ik ben ervan overtuigd dat maakonderwijs belangrijk is. Deze vorm van onderwijs maakt sowieso een vogelvlucht. Zo is de petitie Leren door te maken eind 2014 overhandigd door onderwijsminister Jet Bussemaker. De petitie is gestart door onderwijsdeskundigen. Zij pleiten voor creativiteit en doe-het-zelf technologie in het onderwijs. ‘Maken maakt leerlingen creatief, kritisch, ondernemend en het stimuleert analytisch denken’, waren haar woorden. Ik kan mij hier alleen maar bij aansluiten. 

Naast maakonderwijs vindt Kleinkunstig (de naam zegt het al!) kunsteducatie belangrijk. Binnen maakonderwijs is ruimte voor kunst. Sterker nog: kunst en techniek gaan hand in hand. Wij gebruiken kunst als bron om de fantasie en creativiteit van leerlingen te prikkelen. Zo hebben wij workshops ontwikkeld waarin leerlingen verschillende kunstwerken analyseren, mooie kunstcreaties maken en zelfs exposities organiseren.

De maatschappij vraagt vaker de 21e eeuwse vaardigheden van mensen. De digitale, technische wereld wordt steeds belangrijker. Het bevorderen van de 21st century skills van leerlingen; wij van Kleinkunstig zijn vóór! Ons doel is om leerlingen uit te dagen en te prikkelen om hun eigen creativiteit te gebruiken. Maakonderwijs sluit naadloos op onze visie.