Al jaren vertel ik mensen welke boeken ik gelezen heb en welke ik aan kan raden. Maar nu ik zelf een boek geschreven heb, laat ik graag lezers vertellen wat ze ervan vonden! Ik heb enkele kleutercollega’s gevraagd om het boek te lezen en eerlijk te vertellen wat ze ervan vonden. Vandaag is het de beurt aan Annelieke. Ze stelt zich eerst voor en vertelt vervolgens welke invloed het boek Werken in een kleuterwereld heeft op haar werk.

Werken in een kleuterwereld - recensie van Annelieke - Juf Bianca

Ik ben Annelieke van Meel, leerkracht op Jenaplanschool De Open Hof in Hoogerheide. Sinds dit schooljaar (2018-2019) ben ik de juf van groep 1/2/3. Ik ben elf jaar geleden begonnen op De Open Hof nadat ik was afgestuurd met de specialisatie bovenbouw. Ik heb de eerste zes jaar lesgegeven in groep 5/6. Lesgeven aan kleuters was eigenlijk altijd al een droom en bleef steeds kriebelen. Ik was heel blij dat ik na die zes jaar kleuterjuf mocht worden.

Uit interesse ben ik toen de specialisatie onderbouw gaan doen. Als ik iets ga doen, dan wil ik het ook goed doen. In de klas werk ik met de projecten van Kleuteruniversiteit en sinds 1,5 jaar ben ik ambassadeur van Kleuteruniversiteit. Ik schrijf recensies bij de projecten, schrijf blogs en werk mee aan de workshop werken met Kleuteruniversiteit. Na drie jaar groep 1/2 wilde ik graag de brug slaan naar groep 3. Eigenlijk zijn dat toch ook nog geen schoolkinderen, ik wilde laten zien dat het ook anders kan.

Toen ik hoorde dat Juf Bianca een boek ging schrijven was ik gelijk enthousiast. Sinds ik kleuterjuf ben, lees ik wekelijks de nieuwsbrieven vol interesse. Ook veel inspiratie voor hoeken en spel haal ik van de site van juf Bianca. Ik zocht wel wat meer sturing en continuïteit. Ik hoopte dat ik dat zou krijgen doordat ik het boek ging lezen en de gelezen theorie zou kunnen toepassen in de praktijk.

Niet alleen een boek maar ook een geweldig werkdocument!

Als eerste wil ik even zeggen dat het een heel fijn boek is om te lezen. Het leest heel makkelijk weg. De opbouw van de thema’s is mooi oplopend maar de thema’s zijn ook onafhankelijk te lezen. Er stonden in dit boek al veel dingen die bekend waren voor mij (ik denk voor veel kleuterleerkrachten) maar wel soms net vanuit een andere hoek bekeken.

Door de reflectievragen aan het eind van ieder hoofdstuk ging ik echt over mijn eigen handelen en de klassensituatie nadenken. Dat vind ik echt een meerwaarde van dit boek ten opzichte van veel andere boeken. Het is voor mij echt een werkdocument geworden. Ik heb dit boek niet in een keer uitgelezen. Om de twee weken een thema zodat ik ook steeds iets in de praktijk kan veranderen en toepassen.

Mijn aha moment

Het leerzaamste in het boek voor mij, en waar ik nog steeds over nadenk, was te lezen in het tweede thema. In het tweede thema las ik over de groepsafspraak. De enige regel in de klas. Ik vind het een hele mooie en goede regel en wil hem gaan invoeren in de klas maar ik ben nog aan het bedenken hoe en wanneer ik dat ga doen. Ik wil dat goed doen, ik ben heel benieuwd of dit in mijn klas ook werkt, maar dat kan toch eigenlijk niet anders?

Knutselen in mijn kleuterklas

In het eerste thema stonden voor mij, als kleuterjuf veel dingen die ik al eens had gehoord maar toch was het een interessant hoofdstuk. Door de reflectievragen ging ik namelijk bewuster nadenken over hoe ik het doe in de klas. Ik probeer er nu echt nog beter op te letten wat ik allemaal tegen de kinderen zeg.

Met het knutselen wil ik in de klas nog aan de slag gaan, ik laat de kinderen heel weinig verplichte werkjes maken maar daardoor knutselen ze te weinig vind ik. Daar wil ik graag meer structuur in aanbrengen zodat ze wel technieken oefenen zonder dat het verplichte werkjes zijn.

Slimme kleuters?

Ik ben heel blij met de aandacht die er in dit boek is voor slimme kleuters en mindset. Er is tegenwoordig veel te lezen en te vinden over de growth mindset bij kinderen, maar hoe doe je dat nu precies bij kleuters? Dat stukje literatuur miste ik en heb ik nu wel gevonden. Heel interessant en leerzaam om mee aan de slag te gaan. Toch zou ik hier veel meer over willen weten! Misschien iets voor een nieuw boek? Slimme kleuters, wie zijn dat nu eigenlijk? Alle kleuters zijn toch eigenlijk slimme kleuters?

In de hoofdstukken bij dit thema krijg ik een goed beeld welke kinderen er worden bedoeld en hoe ik deze kleuters kan uitdagen en laten ontwikkelen. Kleuters die niet willen spelen heb ik ook gehad, iedereen waarschijnlijk wel. Ik maakte me altijd zorgen maar na het lezen van dat hoofdstuk weet ik dat spelen misschien wel helemaal niet leuk is voor die kinderen.

Ook hier zou ik nog wel meer over willen weten en leren, wat kan ik doen om kinderen te leren leren.

Mijn kleuterlokaal

Hoeken vind ik in mijn klas heel belangrijk. Kinderen leren namelijk tijdens spel (is mijn visie). Ik wil graag werken vanuit doelen in de hoeken maar ik blijf dat heel lastig vinden. Na ieder thema wisselen of na een week? Maar wat als kinderen dan toch heel wat anders doen. Ik heb na het lezen van het laatste thema wel handvatten, maar helemaal zeker over wat ik nu moet doen ben ik nog niet.

Toch denk ik dat je na het lezen van dit hoofdstuk het werken in hoeken een positieve boost kunt geven. Zeker als je met de tips en reflectievragen aan de slag gaat! Ik heb met dit hoofdstuk in mijn klas nog niets gedaan omdat ik vlak na het lezen hoorde dat ik binnenkort een workshop mag volgen over hoeken dus daarna ga ik er wel vol mee aan de slag.

Ten slotte

Nu ik het boek uit heb… ben ik dan nu klaar en tevreden? Tevreden met wat ik tot nu toe heb gedaan, zeker, maar klaar? Nee echt nog lang niet! Ik denk dat je dit boek wel 2 of 3 keer kunt lezen en steeds met andere punten aan de slag kunt gaan. Dat ligt aan jouw klas en je situatie maar het is heel leerzaam om er mee aan de slag te gaan.  Ik vind dit boek dan ook een echte aanrader voor alle (kleuter)leerkrachten die durven te kijken naar zichzelf en hun klas!

Werken in een kleuterwereld - Bianca Antonissen
Je kunt het boek Werken in een kleuterwereld bestellen bij elke boekhandel, ook online.