Al jaren vertel ik mensen welke boeken ik gelezen heb en welke ik aan kan raden. Maar nu ik zelf een boek geschreven heb, laat ik graag lezers vertellen wat ze ervan vonden! Ik heb enkele kleutercollega’s gevraagd om het boek te lezen en eerlijk te vertellen wat ze ervan vonden. Vandaag is het de beurt aan Christel. Ze stelt zich eerst voor en vertelt vervolgens welke invloed het boek Werken in een kleuterwereld heeft op haar werk.

Mijn naam is Christel, sinds 2003 werkzaam in het basisonderwijs. Na mijn afstuderen heb ik de eerste jaren fulltime lesgegeven aan de kleuters, zowel in de instroomgroep, groep 1 als groep 2. Nu, 16 jaar later, heb ik in diverse andere groepen lesgegeven, was ik een aantal jaar remedial teacher, deed ik taken als intern begeleider en onderwijsassistent. Daarnaast beheer ik een boekenblog!

Werken in een kleuterwereld

Het was een welkome verrassing dat ik het boek ‘Werken in een kleuterwereld’ mocht ontvangen, lezen en recenseren, dank je Bianca! Ik houd er van om actueel te blijven, om me in te lezen en (bij)scholing te volgen. Een boek als ‘Werken in een kleutergroep’ is voor mij dan ook een waardevolle aanvulling op de reeks boeken die ik lange tijd geleden op de hogeschool heb gelezen.

Het boek ‘Werken in een kleuterwereld’ bestaat uit vijf themahoofdstukken. Ieder themahoofdstuk is onderverdeeld in subhoofdstukken. Aan het einde van ieder themahoofdstuk staan reflectievragen en tips waar je meer info op kan doen (artikelen en filmpjes).

De thema’s die beschreven worden zijn divers en staan niet in chronologische volgorde. Het is dan ook geen leesboek, maar een actief ‘doe-boek’. Daar waar jij als kleuterjuf iets over wilt weten, daar blader je naar toe. De tekst is eenvoudig leesbaar, heeft duidelijke taal, is kort en bondig. De subhoofdstukken zijn kort en goede tips staan in een opvallend kader.

Bewust van mijn keuzes

Ik heb het boek met veel plezier gelezen en kon me vinden in de ideeën en tips die gegeven werden. Sommige dingen gaan soms op de automatische piloot, zoals een leerling helpen om zijn rits dicht te doen, om als juf zelf een stukje uit te knippen van de knutsel en om alle werkjes klakkeloos op te hangen aan de waslijnen. Het was fijn om bewust te worden van deze ‘automatische piloot’ en door het boek ‘Werken in een kleutergroep’ weer opnieuw bewust te zijn van keuzes. Misschien is het leuk als ik wat voorbeelden noem?

Voor het knutselen had ik redelijk vaste richtlijnen, echter heb ik die nu wat los gelaten. Regelmatig stond ik nu op de vrijdagen in het kleutermagazijn met kleuters die hun eigen knutselwaar bij elkaar zochten. Onder de groepstafels (!), zonder schoenen (!), gingen ze aan de slag met hun eigen ideeën (!) en trots dat ze daar na waren! Trotse kinderen, dat maakt mij natuurlijk ook een trotse juf.

Ik heb de talige opdracht waar letters en klanken centraal stonden niet alleen aangeboden aan de oudste kleuters, maar de jongere kleuters mochten ook mee doen. Het is leuk om te zien hoeveel sommige kinderen toch al blijken te weten en nog leuker is om te zien hoeveel de jongste kleuters leren van de oudste.

Ook de kringmomenten heb ik verkort. Tussendoor deden we andere activiteiten, waar vooral beweging centraal stond. Leren doen ze door het doen en lekker bezig zijn. Dit zijn slechts een aantal voorbeelden, maar ik zou er zo nog veel meer kunnen noemen.

Mijn conclusie

Het boek krijgt van mij 4 van de 5 sterren. Het is geschikt voor zowel de beginnende, als de meer ervaren leerkracht. De beginnende leerkracht zal veel hebben aan de wellicht nieuwe informatie, terwijl de ervaren leerkracht dit boek goed kan gebruiken om van de ‘automatische piloot’ af te komen met een verfrissende kijk op het kleuteronderwijs. Voor een volgend boek zou ik graag iets meer diepgang aan informatie zien. De hoofdstukken mogen van mij wat meer uitgebreid worden, zodat je niet bij het begin al aan het einde lijkt te zijn. Het is juist zo interessant!

Nogmaals, dank je wel dat ik het boek ‘Werken in een kleuterwereld’ mocht ontvangen! Ik ga het boek doorgeven aan m’n collega’s en benieuwd of zij het net zo goed bruikbaar vinden. Tot ziens in de Facebookgroep ‘Kleuterwereld’…!

Werken in een kleuterwereld - Bianca Antonissen
Je kunt het boek Werken in een kleuterwereld bestellen bij elke boekhandel, ook online.