Al jaren vertel ik mensen welke boeken ik gelezen heb en welke ik aan kan raden. Maar nu ik zelf een boek geschreven heb, laat ik graag lezers vertellen wat ze ervan vonden! Ik heb enkele kleutercollega’s gevraagd om het boek te lezen en eerlijk te vertellen wat ze ervan vonden. Vandaag is het de beurt aan Britt! Ze stelt zich eerst voor en vertelt vervolgens welke invloed het boek Werken in een kleuterwereld heeft op haar werk.

Britt, kleuterleerkracht in België

Mijn naam is Britt, mama van een dochter en een zoon van 7 en 8. De voorbije 10 jaar heb ik heel wat ervaring opgedaan met kinderen en jongeren van verschillende leeftijden. Ik werkte als onthaalmoeder (gastouder NL) en als opvoeder in de bijzondere jeugdzorg met MOFfers en VOSsers gewerkt.

De voorbije 2,5 jaar combineer ik dit laatste ook met een 2e bachelorstudie voor kleuteronderwijs in avond- en weekendopleiding. Hierbij deed ik in de vorm van stages ervaring op binnen de klaspraktijk van de Vlaamse kleuterschool. Binnen een kleine maand studeer ik officieel af, maar binnen een week sta ik alvast voltijds in de klas en de turnzaal. Ik kijk er naar uit!

Dat Bianca me had uitgekozen om een recensie te schrijven over haar boek, deed me veel plezier. Ik hou van een gedifferentieerde kijk op de zaken, want van elkaar kunnen we (ja ook wij volwassenen) leren!

Leesbaarheid

Vooreerst moet ik zeggen dat Werken in een kleuterwereld heel vlot leest. Dat vind ik een groot pluspunt. Behalve dat de hoofdstukken zich tot de essentie beperken en daarmee niet onnodig liggen uit te weiden, ben ik ook grote fan van de symbolen die gebruikt worden om een tip, enkele reflectievragen weer te geven of verwijzen naar bronnen waar je meer info kan terugvinden over het behandelde onderwerp.

Daarmee heb ik ook meteen vernoemd wat ik het allerbeste aan het boek vind: de reflectievragen! (De ondertitel van het boek is natuurlijk niet voor niets Reflecteren op je handelen als kleuterleerkracht) Dit maakt dat je, vind ik, het boek elk schooljaar of enkele keren op een schooljaar er weer even kan bijnemen om bij je eigen werkwijze in de klas stil te staan en waar nodig bij te sturen.

Herkenbare topics

Inhoudelijk sluit het boek erg aan bij hoe ik opgeleid ben. Er wordt erg uitgegaan van de kracht dat een kind in zich heeft zitten en de opdracht die wij als kleuterbegeleiders hebben om dit te zien, en hen te helpen op hun eigen kunnen te vertrouwen. Bianca haalt in haar boek een aantal topics aan die voor elke leerkracht herkenbaar zijn.

  • Straffen of belonen, doe ik er nu goed aan?
  • Wat met die kleuter die steeds meer uitdaging vraagt, als je hem de moeilijkste oefeningen al hebt gegeven?
  • Hoe richt ik m’n klas nu het meest optimaal in en wat doe ik met al het materiaal dat ik doorheen de jaren verzameld heb?

Ik denk dat het vragen zijn waar zowel een beginnende leerkracht als die met al heel wat ervaring af en toe toch eens het hoofd over breken. Komen deze vragen je bekend voor? Dan zou ik je aanraden om Werken in een kleuterwereld eens te lezen!

Tot slot

Als ik één ding moet kiezen wat ik absoluut mee neem als ik volgende week mijn eerste echte stappen als kleuterjuf in de kleuterschool zet, is die éne groepsregel waar zoveel in zit. (zie hoofdstuk 3 van thema 2)

Bedankt Bianca om dit boek de wereld in te sturen en van ons allen bewuste juffen en meesters te maken!

Werken in een kleuterwereld - Reflecteren op je handelen als kleuterleerkracht - Bianca Antonissen
Je kunt het boek Werken in een kleuterwereld bestellen bij elke boekhandel, ook online.