Al jaren vertel ik mensen welke boeken ik gelezen heb en welke ik aan kan raden. Maar nu ik zelf een boek geschreven heb, laat ik graag lezers vertellen wat ze ervan vonden! Ik heb enkele kleutercollega’s gevraagd om het boek te lezen en eerlijk te vertellen wat ze ervan vonden. Vandaag is het de beurt aan Anke. Ze stelt zich eerst voor en vertelt vervolgens welke invloed het boek Werken in een kleuterwereld heeft op haar werk.

Werken in een kleuterwereld - recensie door Anke - Juf Bianca

Mijn naam is Anke Morshuis en ik sta inmiddels ruim 23 jaar met veel plezier voor de klas. Tijdens de PABO (Edith Stein, Hengelo) verloor ik mijn hart bij de kleuters tijdens mijn tweede jaar, wat een fantastische leeftijd! Na mijn afstuderen in 1995 heb ik tot 2003 met veel plezier in groep 1/2 op een Haagse binnenstad school gewerkt. Sinds 2003 werk ik in Amersfoort, nog altijd in een kleutergroep. De onbevangenheid, de verwondering en vooral het spelend leren spreken mij heel erg aan.

Werken in een kleuterwereld

Wat mij meteen opviel toen ik begon met het lezen, was dat wat ik las heel herkenbaar is. Het boek leest makkelijk en is duidelijk ingedeeld in thema’s en hoofdstukken.

Ik merkte dat ik bij alles meteen nadacht over mijn eigen houding in de klas. Wat doe ik in de klas en wat zeg ik tegen de kinderen. En het is goed om jezelf hiervan bewust te zijn!

Ook had ik vaak meteen een kind voor ogen op wie het onderdeel van toepassing was, zeker bij het thema over slimme kleuters. Dit is fijn, want dat maakt het heel praktisch toepasbaar.

Na elk hoofdstuk staan boekentips als je meer wil lezen over een onderwerp, fijn!

Wat ik miste

Wat mij betreft had het onderdeel (interactief) voorlezen meer uitgediept kunnen en mogen worden, zeker vanwege het belang van voorlezen bij jonge kinderen. Bijvoorbeeld het prentenboek (als uitgangspunt van een nieuw thema) en de verteltafel hadden hierbij van mij meer aandacht mogen krijgen. Dit komt ongetwijfeld door mijn eigen affiniteit met boeken en (voor)lezen.

Tot slot

Ik heb het boek heel bewust niet meteen achter elkaar uitgelezen, ik heb het na elk thema even weggelegd. Hierdoor kon ik alles nog even laten bezinken.

Het boek is zowel geschikt voor de startende als de ervaren leerkracht. Ik wil er wel bij opmerken dat sommige onderdelen misschien meteen duidelijk zijn voor een ervaren leerkracht, terwijl een startende leerkracht (of student) hier nog weinig tot geen ervaring mee heeft. Je leest het denk ik met een andere blik. Kortom, een bruikbaar en praktisch boek dat heel fijn is om te lezen.

Een aanrader voor ieder die met kleuters werkt!

Werken in een kleuterwereld - Bianca Antonissen
Je kunt het boek Werken in een kleuterwereld bestellen bij elke boekhandel, ook online.