Als je dit artikel gelezen hebt, weet je wat ik bedoel met STEAM. De A staat in dit geval voor Art, kunst dus. Het is leuk om techniek te koppelen aan andere vakken, om daarmee te zorgen voor vakoverstijgende activiteiten die een brede ontwikkeling stimuleren. Vandaag wil ik je tips geven voor het aanbieden van techniek in de winter!

Techniek in de winter - STEAM met kleuters - Juf Bianca

1. Verven met ijs

Vul een vorm voor ijsblokjes met water en ecoline of levensmiddelenkleurstof en zet het in de diepvries. Als het al een beetje bevroren is, steek je er prikkers in. Wanneer de ijsblokjes klaar zijn, kunnen de kinderen ermee verven. Eerst zal de kleur nog niet zo goed loslaten, maar zodra het ijs smelt, komt de kleur op het papier.

2. Met de slee naar benee’

Geef de kinderen een stuk dakgoot, of iets anders dat dienst kan doen als helling, en blokken uit de bouwhoek. Stimuleer de kinderen een slee te knutselen die in de dakgoot past, of geef ze verschillende plastic bakjes. Nu is het tijd om te experimenteren! Hoe komt de slee het best naar beneden? Maak de helling steiler door er een extra blok onder te plaatsen. Vul de slee met veel of weinig poppetjes (bijvoorbeeld uit de Duplo). Wat kunnen we doen om te zorgen dat de slee nog sneller gaat?

Wanneer er écht sneeuw ligt, zoek je natuurlijk een helling in de buurt op en probeer je het in het echt uit! Liggend op de slee, zittend, met meerdere kinderen. Wie is er het eerst beneden?

3. Red ons uit het ijs

Verzamel enkele figuurtjes, poppetjes, voorwerpen en doe die in een bak. Vul de bak voor de helft met water (eventueel met een kleurtje) en zet dit in de diepvries. Als het water bevroren is, vul je de bak verder met water en zet je het weer in de diepvries. Hierdoor zullen de figuurtjes midden in het ijs blijven zitten en niet naar de bovenkant drijven.

Let op: dit duurt een tijdje! En gebruik alleen figuurtjes die tegen een stootje kunnen. Letterlijk…

Want nu geef je de kinderen het blok ijs, met eventueel een verhaal erbij: help, een slechterik heeft ons opgesloten in het ijs, red ons eruit! Geef de kinderen hamers, druppelaars met heet water, zout, en laat ze kijken welke manier het best werkt. Hoe zorgen we ervoor dat het ijs smelt?

Ik heb dit eens gedaan op een verjaardagsfeestje, met als thema superhelden. Ik gebruikte van die spaarfiguren die ooit bij de Plus te krijgen waren (ik kocht een hele set op Marktplaats). Was een succes!

4. Sneeuwvlokken knippen

Het ouderwetse kleedjes knippen wordt weer helemaal hot, laat de kinderen sneeuwvlokken knippen! Geef ze witte vouwbladen en laat ze die enkele keren dubbel vouwen. In de zijkanten knippen ze vervolgens figuren uit (hoe meer lagen papier, hoe lastiger dit is!). Als ze het papier openvouwen, ontstaat er een mooi patroon.

Met een laagje kleuterlijm plak je de sneeuwvlokken op het raam. Je kunt dit na afloop eenvoudig weer verwijderen! Je kunt ook andere soorten papier gebruiken: vloeipapier, vliegerpapier of zelf koffiefilters. Ik plaatste een flimpje op Instagram van een sneeuwvlok uit keukenpapier. Dit is wel dik, maar geeft weer een nieuw idee: laat op de opengevouwen sneeuwvlok wat verdunde ecoline vallen. Dit geeft een mooi effect!

Tip! Voor wie geïnteresseerd is: zo ontstaan sneeuwvlokken (of sneeuwkristallen) en geen enkele sneeuwvlok is hetzelfde! (Engelstalig filmpje)

5. Sneeuwballen gooien

We hebben een probleem en we zoeken een oplossing. Prachtige aanleiding voor een techniekactiviteit. De vraag is: waarmee kun je een sneeuwbal het verst gooien?

Eerst moeten we natuurlijk iets hebben waarmee we sneeuwballen kunnen namaken, proppen papier, wattenbollen, pittenzakken, etc. Dit is nodig, omdat we eerst onze theorieën moeten uitproberen, voor we het in de praktijk gaan testen. Oh ja, en ook omdat er nu niet altijd sneeuw ligt…

Vervolgens gaan de kinderen nadenken. Hoe gooi ik het verst? Bovenhands, onderhands, slingerend? Iedereen begint achter dezelfde streep en gooit. Plak streepjes schilderstape op de grond: zo ver komen we nu. Probeer nu andere manieren uit: schieten met een elastiek, of maak proppenschieters van een ballon en een buis (hebben jullie dat ook gedaan, vroeger?). Laat de kinderen ideeën bedenken én uitvoeren. Dat is nou techniek!

Tot slot

Op de site van uitgeverij Clavis vind je onder het kopje Onderwijs lesbrieven die ik geschreven heb. Eén daarvan schreef ik bij het boek Meer over het weer, van Mack. In de lesbrief vind je tips om met de kinderen het weer te bestuderen. Want je weet: weer of geen weer, er is altijd… weer!