Elk jaar wordt er een ‘prentenboek van het jaar’ gekozen, dat centraal staat tijdens de Nationale Voorleesdagen. Deze dagen worden georganiseerd om het voorlezen aan jonge kinderen te promoten. Het prentenboek dat centraal staat van 23 januari tot 2 februari 2019 is Een huis voor Harry van Leo Timmers. In dit artikel deel ik mijn ideeën bij dit prentenboek met je!

Een huis voor Harry - Nationale Voorleesdagen 2019 - Juf Bianca

Het verhaal

Harry is een kat die een vlinder Vera als vriendin heeft. Als ze op een dag samen tikkertje spelen, raakt Harry Vera kwijt. En daarmee is hij ook meteen de weg én zijn huis kwijt! O jee… Tijdens zijn zoektocht ziet Harry allerlei verkeersborden die hem de weg moeten wijzen en ontdekt hij allerlei soorten huizen. Ook ontmoet hij andere katten, die hem precies kunnen vertellen waar Vera is: in het park! Zo vindt Harry uiteindelijk de weg terug naar huis.

Ik ben dol op de stijl van Leo Timmers en vind dit boek ook prachtig! Harry is een koddige kater met grote ogen. Het verhaal is rustig opgezet, met niet te veel tekst per bladzijde. Ook de afbeeldingen zijn rustig, waardoor dit prentenboek ook erg geschikt is voor de jongste kleuters en peuters. Bovendien is het thema, de weg kwijt zijn, vast herkenbaar voor kinderen!

Een huis voor Harry – Leo Timmers – Querido 2018

Een klaslokaal voor Harry

Naast het voorlezen van dit prentenboek zoek je misschien ideeën om het verhaal uit te werken in de klas. Je zou het thema als volgt kunnen inleiden:

  • Op een dag ligt er in de klas een kartonnen doos met daarin een kattenknuffel. (Je kunt het prentenboek Een huis voor Harry bestellen met vingerpopje, of een Harry haken volgens dit haakpatroon!). Het is niet echt duidelijk wat de doos en de kat met elkaar te maken hebben.
  • Een dag later ligt er een briefje bij de doos, met daarop ‘ik zoek mijn huis’. Zou die doos het huis van Harry zijn? De kinderen mogen een huis voor Harry de kat maken, zodat hij het in ieder geval naar zijn zin heeft in de klas. Waar zou zijn echte huis zijn?
  • Nog een dag later ligt er ineens een boek (en misschien ook een vuilnisbak!), lees nu het verhaal voor (tot ‘Alleen Vera weet waar ik woon.‘). Laat de kinderen oplossingen bedenken. Hoe kan Harry de weg naar zijn huis terug vinden?

Tijdens deze inleiding let je goed op de interesses van de kinderen. Er zijn namelijk verschillende invalshoeken te bedenken bij dit verhaal:

  • huisdieren (katten, maar ook honden. En hoe zit het met vlinders?)
  • de weg zoeken, richting, oriëntatie
  • huizen (waar wonen dieren? Hoe wonen mensen? Ziet jouw huis er hetzelfde uit als mijn huis?)
  • vrienden (wat doe jij met je vrienden als je samen speelt?)

Hoeken

Je kunt de hoeken in je lokaal eenvoudig aanpassen aan de hand van dit thema.

  • Harry mag in de huishoek wonen, waar allerlei spullen komen te liggen om een kat te verzorgen.
  • In de bouwhoek bouwen de kinderen huizen voor allerlei dieren met allerlei materialen. Voeg iets toe dat de kinderen nog niet kennen, bijvoorbeeld lappen stof, karton, takjes, kokers (als schoorsteen), etc.
  • Op een verteltafel kunnen de kinderen het verhaal naspelen. Verzamel kattenknuffels, dozen, blokken (als huis), hang een vlinder op. Laat de kinderen bomen maken voor in het park, leg er verkeersborden bij (die rechtop kunnen staan met een prikker in een bolletje klei).
  • Leg in een ontdekhoek eens een plattegrond van de buurt, door bijvoorbeeld een foto van Google Earth uit te printen. Lamineer de plattegrond, zodat de kinderen met een uitwisbare stift de route kunnen tekenen die Harry moet volgen.
  • Maak vijf vuilnisbakken van bijvoorbeeld kokers voor in de rekenhoek. Maak er kaartjes bij met huisnummers (of maak tien ‘rijtjeshuizen’, als je even en oneven wilt oefenen).
  • Laat de kinderen in de knutselhoek met allerlei kosteloos materiaal huizen maken. Je kunt als eis erbij geven dat er een deur in moet zitten.
  • Tip! Onderaan de pagina kun je een vlinderlotto downloaden. De kinderen kunnen hiermee hun eigen vlinder-vriendje maken. Kunnen ze later de juiste helften weer bij elkaar vinden? Vera is een ‘monarchvlinder’, google daar eens op voor mooie filmpjes om op het digibord te laten zien.

Overige ideeën

Het plusproject bouwen sluit erg goed aan bij dit thema, aangezien daar veel aandacht is voor verschillende soorten huizen en hoe mensen huizen bouwen. Gebruik de activiteiten uit dit project voor de slimme kleuters!

Laat de kinderen, naar aanleiding van het boek Tangramkat (Maranke Rinck en Martijn van der Linden) katten maken met de tangram.

Van de website van de Nationale Voorleesdagen: “Het Prentenboek van het Jaar verschijnt in een mini-editie inclusief een meertalige app. In deze app wordt het boek voorgelezen en zijn er allerlei leuke interactieve elementen toegevoegd. De mini-editie is tijdens de campagneperiode (23 januari t/m 3 februari 2019) verkrijgbaar bij de boekhandel voor € 5,25. Ook de app is vanaf dan beschikbaar voor Android en iOS én je kunt hem op deze website gebruiken.” (Let op: de code voor de app staat alleen in de mini-versie van het boek, NIET in het boek met vingerpopje!)

Via de website van Kinderboekengids kun je voor het onderwijs elk jaar een lespakket bestellen. Hier zitten diverse materialen in die te gebruiken zijn bij de Nationale Voorleesdagen. Dit pakket kan nu niet meer besteld worden, maar wellicht is het handig de website even op te slaan. Ergens in mei kun je de materialen voor volgend jaar bestellen!

Mijn zus ontwerpt haar eigen haakpatronen, ook bij het prentenboek van het jaar heeft ze weer een mooie handpop bedacht. Ook kun je een vuilnisbak haken, dat zal leuk staan op de thematafel of de verteltafel! Haak je zelf niet? Misschien kun je iemand in je omgeving of één van de ouders overhalen dit voor je te haken!