Het prentenboek Boer Boris gaat naar zee is verkozen tot prentenboek van het jaar 2015. Ben jij al fan van deze lieve boer? Ted van Lieshout en Philip Hopman maakten nog meer boeken over hem. Vandaag laat ik je zien waarom deze prentenboeken zo leuk zijn, en geef ik je tips om ze te gebruiken!

Boer Boris - review en kralenplanken - Lespakket

Boer Boris woont op zijn boerderij, samen met een heleboel dieren. Er is genoeg te doen op de boerderij, met zijn rode tractor rijdt hij in het rond.

Prentenboeken over Boer Boris

Het eerste boek van Boer Boris is een telboek. De teksten zijn altijd op rijm, wat ik echt knap vind. Soms heb je mwah-rijm, rijm omdat het moet. Maar deze rijm is leuk! Via alle getallen van 1-10 bekijken de kinderen de hele boerderij van Boer Boris. Tip: op de site van bol.com kun je een filmpje vinden, waarin Ted van Lieshout het boek voorleest!

Boer Boris heeft vakantie, en wil naar zee. Als echte boer wil hij alleen veel te veel spullen meenemen, zoals zijn favoriete leunstoel en natuurlijk de dieren. Hoe gaat hij dat doen? Boer Boris weet de oplossing! Dit prentenboek is verkozen tot prentenboek van het jaar 2015, en is dus het middelpunt van de belangstelling tijdens de Nationale Voorleesdagen 2015. Het boek is ook verkrijgbaar met vingerpoppetje, en als vertelplaten-set.

Op een dag wordt Boer Boris wakker, en hij ontdekt dat zijn hele boerderij en zijn erf onder de sneeuw liggen. Zijn broer (boer Berend) en zusje (Sam) vinden het wel leuk, met z’n drieën maken ze een sneeuwpop. Maar dan moet er toch weer gewerkt worden. Er is gelukkig ook tijd om nog op het ijs te spelen, al zakt Boer Berend er door!

Tip: wil jij over Boer Boris werken, maar vind je het prentenboek van het jaar te zomers? Kies dan voor dit boek, en laat je thema langzaam over gaan in een boerderij-thema! Zo pas je je thema perfect aan bij de seizoenen, en kun je volop genieten van Boer Boris.

Er zijn genoeg redenen om een feestje te vieren op de boerderij, maar Boer Boris moet er eerst niets van weten. Zijn zusje Sam is verrukt over de geboorte van een worteltje, maar Boer Boris merkt nuchter op dat wortels niet geboren worden, maar groeien uit een zaadje. Toch komt er uiteindelijk een feestje, maar waarom?

Dit boek paste prima in het thema van de afgelopen kinderboekenweek. Nu is het vooral bruikbaar wanneer je het leven op de boerderij nader wil bekijken. En wat dacht je van een Boer Boris feest in de klas?

Tips

1. Welke van deze 4 boeken je ook kiest, je weet zeker dat je een leuk thema hebt. Het thema boerderij is uitnodigend, en je kunt er alle kanten mee op. Het leven op de boerderij, de dieren die er leven, de producten die we er vandaan krijgen. Ik maakte voor Kleuteruniversiteit een project met lessen over de boerderij. Daarnaast vind je nog verschillende materialen in mijn winkel.
  2. Ga jij over Boer Boris werken? Dan kun je vast en zeker wel wat kralenplank voorbeelden gebruiken? Ik maakte 12 voorbeelden voor Kleuteruniversiteit, die je het hele jaar door kunt gebruiken. Je ontvangt voorbeelden van: Boer Boris op het strand, Boer Boris in de sneeuw, de kat, de hond, een kip, een varken in de zee, de tractor, de kar met spullen, een vogelverschrikker, Sam op de slee, Boer Berend in het wak en een koffer.

Bestel de kralenplanken bij Kleuteruniversiteit

3. Op elke pagina in de boeken van Boer Boris, staat een muisje. Dit is een leuke zoekopdracht tijdens het (voor)lezen, maar ook iets dat de kinderen zelfstandig kunnen doen. Zoek de muis! Leg de boeken in de leeshoek, en leg er een vergrootglas bij.
  4. Leg in de huishoek een blauwe overall, een paar rode laarzen en een boerenpet. Vertel de kinderen dat de huishoek nu de boerderij van Boer Boris is, en laat ze zelf bedenken welke spelactiviteiten de kinderen kunnen uitvoeren. De dieren eten geven, oogsten, sneeuw ruimen, alles kan. Welke materialen hebben ze daarbij nodig? Maak samen een lijst, verzamel de materialen en laat de kinderen spelen. Ik beschreef eerder al meer tips voor het thema boerderij.
  5. Vul de zandtafel met boerderijdieren, een rode tractor, maïskorrels, stokjes (om als hekjes te dienen). Natuurlijk hoeft er geen zand in de zandtafel te zitten, wat dacht je bijvoorbeeld van vogelzaad? Doe er wat bakjes bij in verschillende maten, en de kinderen kunnen volop experimenteren met inhoud. Hier vind je nog 50 vullingen voor de zand- en watertafel!

Veel plezier met Boer Boris!