Er was eens een mannetje, die leefde aan de ene kant van de rivier. Aan de andere kant van de rivier woonde een vrouwtje. Het mannetje en vrouwtje wilden eigenlijk heel graag bij elkaar zijn, maar de rivier was veel te woest om door te zwemmen. En doordat de rivier zoveel lawaai maakte, konden ze elkaar ook niet zo goed verstaan als ze iets over het water schreeuwden. De rivier was ook te wild voor een bootje. Wat moesten het mannetje en het vrouwtje nou doen?

techniek met kleuters - bruggen bouwen met Duplo - Lespakket

Mijn kinderen snapten gelukkig waar ik met dit verhaaltje heen wilde. Ze riepen al snel ‘een brug!’, en begonnen te bouwen met de Duplo die ik klaar gezet had. Als moeder was ik blij dat ze weer even iets te doen hadden op een regenachtige dag. Als juf was ik nog niet tevreden, en ik zocht snel wat foto’s van bruggen bij elkaar. Hoe ziet een brug er eigenlijk uit? Hoe maak je een stevige brug tussen (in ons geval) twee tafeltjes? En als de brug klaar is: kunnen de poppetjes er ook met een auto overheen rijden?

Dit zijn allemaal vragen die het technische brein van de kinderen aanspreken. De opdracht ‘bouw een brug’ is hiervoor niet voldoende. Het geven van restricties in het materiaal dat gebruikt mag worden is noodzakelijk om de kinderen creatief te laten denken. In ons geval was het Duplo, maar je kunt ook de opdracht geven de brug te bouwen met enkel krantenpapier en plakband.

We hebben nu dus een opdracht, materiaaleisen, en nu moeten er nog producteisen gesteld worden. In ons geval was mijn eis dat de Duplo poppetjes konden ‘overlopen’ zonder dat de brug instortte. Je zou kunnen toevoegen dat het oppervlak glad moet zijn, zodat er ook auto’s kunnen overrijden. De kinderen hebben dan wel extra materiaal nodig (je kunt ze hierin de keus geven: gebruik Duplo en één materiaal dat je zelf mag kiezen). Ook kun je een doos knikkers erbij geven, en zeggen dat er tenminste 5 knikkers op de brug moeten kunnen blijven liggen zonder dat deze instort.

techniek met kleuters - bruggen bouwen met Duplo - Lespakket

In ons geval eindigde het verhaal natuurlijk met overstekende poppetjes die elkaar eindelijk een kus konden geven. Voor onze zoon van 4 was het daarmee klaar, hij ging weer iets anders doen. Onze dochter van 7 raakte geïnspireerd door de bruggen van de foto’s, en probeerde een paar ontwerpen uit. Ze wilde pilaren in het water maken, maar onze tafeltjes (onze uitgangssituatie) bleken hiervoor wat te hoog. Voor de ophaalbrug bleek Duplo niet het handigste materiaal: het wil niet goed scharnieren. Dit vraagt natuurlijk om een nieuwe bouwsessie, maar dan met andere materialen!

Ik zet de tips voor de techniekles nog even op een rijtje:

  1. bedenk een uitdagende opdracht
  2. geef materiaal restricties, zodat de kinderen creatief moeten denken
  3. bedenk aan welke eisen het eindproduct moet voldoen
  4. laat twee of drie kinderen samenwerken, zodat ze kunnen overleggen
  5. geef niet te snel antwoord op vragen! Vraag liever: hoe zouden we dit kunnen oplossen?
  6. maak foto’s van het proces, laat de kinderen het eindproduct met behulp van de foto’s presenteren aan de klas

Een ander voorbeeld van zo’n techniekopdracht vond ik tijdens mijn vakantiebreak. Ik pinde een foto van een auto gemaakt van Lego, met een ballon. De opdracht zou kunnen zijn: maak een auto die echt kan rijden. Gebruik Lego (wielen zijn een must, natuurlijk!) en deze ballon. Zorg dat de auto van hier naar daar kan rijden (maak strepen met schilderstape op de grond).

Wil je meer met Duplo, neem dan eens een kijkje op mijn Pinterest bord vol met Duplo inspiratie.
Volg het bord Lego – Duplo van Bianca Oldenbeuving op Pinterest.

Lees ook eens de berichten over Goed(koop) onderwijs: de cijfertrein (gastblog van juf Sanne) en rekenen met Duplo. (ik leg je hier uit wat goed(koop) onderwijs is)

techniek met kleuters - bruggen bouwen met Duplo - Lespakket