Dobbelstenen en speelkaarten heeft iedereen wel in huis of in de klas. Heb je ze niet, dan kun je er vast eenvoudig aan komen. Ik laat je zien waarom je ze in de klas moet hebben, ze zijn namelijk perfect om rekenspelletjes mee te spelen! Ik noem vandaag 5 rekenspelletjes met dobbelstenen en speelkaarten, die de kinderen onder jouw begeleiding of zelfstandig kunnen spelen. Zo leren ze spelenderwijs tellen, getallen herkennen en nog meer rekenvaardigheden!

5 rekenspelletjes met dobbelstenen en speelkaarten - Juf Bianca

De spelletjes die ik vandaag doe zijn bedoeld als gezelschapsspel, waarbij de kinderen vooral van elkaar kunnen leren. Zoals gezegd heb je nodig: een pakje speelkaarten (heb je een spel Skipbo, dan zijn die kaarten nog handiger) en één of twee dobbelstenen met stippen. Bij sommige spellen heb je nog andere dingen nodig. Je kunt het spel uitleggen in de (kleine) kring, waarna de kinderen het zelfstandig kunnen spelen.

Parkeren

Voor dit spel heb je nodig: voor elke speler een strook papier, waarop je van links naar rechts vakken tekent met de cijfers 1-12 erin, een bak met auto’s, twee dobbelstenen. Laat voor het spel begint de kinderen het eerste getal aanwijzen. Welk getal is dat? Op de één mogen ze hun eerste auto parkeren (aangezien dat getal niet met twee dobbelstenen gegooid kan worden). De eerste speler gooit nu met twee dobbelstenen. Het aantal ogen wordt bij elkaar opgeteld, en op dit getal mag de speler een auto parkeren. Nu is de volgende speler aan de beurt. Wie heeft als eerste de parkeerplaats vol?

Let op: observeer hoe de kinderen de twee dobbelstenen bij elkaar optellen. Zijn er kinderen die al hoeveelheden kunnen herkennen? Kunnen zij ook de stippen op de tweede dobbelsteen doortellen? Stel een kind gooit 4 en 3, zegt het dan 4-5-6-7, dan kan het doortellen. Of worden alle stippen geteld? Zijn er ook kinderen die de hoeveelheden al uitrekenen zonder te tellen? Bij eenvoudige hoeveelheden als 2 en 2 zou dit bijvoorbeeld kunnen.

Deze oefening maakt gebruik van de getallenrij van 1-12. Controleer of de kinderen deze getallen herkennen.

5 rekenspelletjes met dobbelstenen en speelkaarten - Lespakket

Het hoogste getal

Neem uit een spel kaarten alleen de getalkaarten en de Aas in elke kleur. Leg de kinderen uit dat de Aas voor het getal 1 staat. (hierom is het handiger een Skipbo spel te gebruiken, die heeft de getallen van 1-12). Het is ook mogelijk zelf getalkaarten te maken of ze aan te schaffen bij bijvoorbeeld Kleuteruniversiteit. Het is natuurlijk extra leuk als de kaarten binnen een thema passen!

Dit spel wordt gespeeld met 2 kinderen. De kinderen krijgen elk de helft van de stapel kaarten. Deze nemen ze ‘blind’ voor zich, zodat de getallen niet te zien zijn. Tegelijkertijd draaien ze nu de bovenste kaart om. De getallen worden met elkaar vergeleken: wie heeft het hoogste getal? Dit kind krijgt beide kaarten, en legt ze onderop de stapel. Wanneer de kinderen twee dezelfde kaarten trekken, blijven die in het midden van de tafel liggen, en leggen ze er allebei een nieuwe kaart bovenop. Weer wordt gekeken wie het hoogste getal heeft, dat kind krijgt nu alle kaarten die op tafel liggen. Wie als eerst zijn kaarten op heeft, heeft verloren. Ook kan er met een bepaalde tijd gespeeld worden. Zet bijvoorbeeld een kookwekker, als die af gaat wordt gekeken wie de hoogste stapel kaarten heeft. Die is de winnaar!

Let op: Herkennen de kinderen de getallen die op de kaarten staan? Weten ze wat er bedoeld wordt met ‘hoogste’? Teken eventueel een getallenlijn, en wijs aan wanneer een getal ‘het hoogste’ is. Dat betekent dat het ene getal verder naar rechts staat dan het andere getal.

5 rekenspelletjes met dobbelstenen en speelkaarten - Lespakket

Torens bouwen

Dit spel kun je spelen met dobbelstenen of speelkaarten. Maak van een houten blokje een dobbelsteen door op de helft van de zijden een – en op de andere zijden een + te tekenen. Van een speelkaart gebruik je alleen de getallen 2-6 en de Aas, die weer voor 1 staat. Verder hebben de kinderen een flinke hoeveelheid blokjes nodig. De eerste speler begint, en gooit met de dobbelstenen (stippen en +/-) of trekt een speelkaart. Stel het kind gooit een + en 3 stippen, dan mag het 3 blokjes pakken en er een toren mee bouwen. Trekt het een zwarte kaart, dan mag het evenveel blokjes pakken. Bij een rode kaart of een – moeten er juist blokjes ingeleverd worden. Bij elke volgende beurt wordt de toren dus hoger of lager!

Dit spel kan gespeeld worden met 4 kinderen. Ondertussen kun je vragen stellen als: Wie heeft de hoogste toren? Hoeveel blokjes heeft jouw toren al? Wie heeft de meeste blokjes? Ach, nu moeten er twee af, hoeveel houd je over?

5 rekenspelletjes met dobbelstenen en speelkaarten - Lespakket

Vliegenmeppers

Voor dit spel heb je nodig: één of twee dobbelstenen, getallen en een vliegenmepper. De getallen kun je op een groot vel papier schrijven. Dit vel leg je dan op tafel, op de grond of je plakt het op een muur of deur. Teken er nog vliegen bij om het écht te maken! De speler die aan de beurt is, heeft de vliegenmepper in de hand. Hij gooit met één of twee dobbelstenen, en mept zo snel mogelijk op het goede getal. Je kunt het papier ook iets verder weg leggen of hangen, zodat het getal even onthouden moet worden. Nu is de volgende speler aan de beurt.

Tip: speel dit spel ook eens buiten, gebruik dan grote dobbelstenen en teken de getallen met stoepkrijt op het schoolplein. Een kind gooit, en iedereen rent naar het goede getal en weer terug naar de dobbelsteen. Fijn als de kinderen wat energie kwijt moeten!

Gooi-tel-bedek

Deze werkvorm lijkt op die uit het eerste spel. De kinderen gooien een dobbelsteen (of twee) en bedekken het juiste getal. Het voordeel van het eerste spel is dat de getallen op de juiste volgorde staan. Bij gooi-tel-bedek staan de getallen door elkaar. Wanneer met één dobbelsteen gespeeld wordt, staan de getallen van 1-6 er zelfs twee keer op, waardoor de kinderen extra goed moeten kijken. Wie als eerste de kaart vol heeft, heeft gewonnen!

Ik maakte spelkaarten bij 28 thema’s met 2 spelvarianten (voor één of twee dobbelstenen). Vind je deze speelse vorm van getallen herkennen en leren tellen leuk, dan kun je het hele schooljaar vooruit! Lamineer de kaarten, en je kunt ze zelfs meerdere jaren achter elkaar gebruiken. Pas de manier van bedekken aan bij je thema, gebruik in de herfst bijvoorbeeld eikeldopjes, rond Sinterklaas pepernoten en gouden munten als je het hebt over piraten.

Gooi tel bedek - Juf Bianca bij Kleuteruniversiteit

Zo zie je dat je met eenvoudige materialen leuke spelletjes kunt spelen. Kinderen die wat extra oefening nodig hebben met tellen en getallen, zullen niet eens in de gaten hebben dat ze iets aan het leren zijn. Wanneer de spelletjes uitgelegd zijn, kunnen de kinderen ze heel goed zelf spelen. Door ze steeds aan te passen aan het thema, blijft het spannend voor de kinderen.

Welke spelletjes laat jij de kinderen spelen?