De Nationale Voorleesdagen zijn weer begonnen! Net als met de Kinderboekenweek vind ik het altijd weer lastig: voorlezen en kinderboeken zijn het hele jaar door belangrijk, en niet alleen tijdens bepaalde dagen. Maar goed, een klein feestje is het natuurlijk wel, en dus heb ik voor jullie iets leuks om te gebruiken tijdens het voorlezen: voorleeskaarten!

Voorleeskaarten om te gebruiken voor en na het voorlezen - Meld je aan en ontvang de gratis kaarten in je inbox! - Juf Bianca

Wanneer je abonnee wordt/bent van de JufBianca nieuwsbrief, ontvang je de voorleeskaarten in je inbox. Laat je e-mailadres achter onderaan deze pagina. Je krijgt dan 6 kaarten met daarop de begrippen: wie, wat, waar, probleem, oplossing en luister goed. Ik zal je vertellen wat je daarmee kunt doen!

Wie-wat-waar?

Introduceer eerst de wie-wat-waar kaarten nadat je een verhaal of prentenboek hebt voorgelezen. Vraag de kinderen met behulp van deze kaarten over WIE het verhaal ging, WAT er gebeurde en WAAR het verhaal zich afspeelde. Zodra de kinderen goed weten wat de betekenis is van deze kaarten, kun je ze ook voor het voorlezen uitdelen. De kinderen die deze kaart hebben, weten dat ze na afloop antwoord mogen geven op de wie-wat-waar vragen.

De hoofdpersoon

Koppel aan de wie-kaart ook het begrip hoofdpersoon. De hoofdpersoon is de belangrijkste persoon in het verhaal. Natuurlijk komen er nog veel meer personen (of dieren) voor in een verhaal, maar die zijn niet allemaal even belangrijk. Dit kun je zichtbaar maken door op een vel papier cirkels te tekenen. In het midden komt de belangrijkste persoon te staan (bijvoorbeeld Jip en Janneke), in de tweede cirkel de personen die iets minder belangrijk zijn (bijvoorbeeld de vaders en moeders van Jip en Janneke), en in de buitenste cirkel de personen die het minst belangrijk zijn.

Waar speelt het verhaal zich af?

Bij de waar-kaart kan een uitgebreide beschrijving horen van waar het verhaal zich afspeelde. Als een kind een kort antwoord geeft (bijvoorbeeld ‘het bos’), vraag dan of het kind nog woorden uit het verhaal heeft onthouden die vertellen hoe dat bos eruit zag. (het was een donker bos, met heel veel bomen met kaarsrechte stammen). Als dit niet lukt, schroom dan vooral niet om het verhaal of bepaalde stukken eruit nog eens voor te lezen! Het kind met de waar-kaart in handen, kan nu extra goed luisteren of het woorden hoort die beschrijven hoe de omgeving eruit ziet.

Wat is het probleem?

Bij de wat-kaart horen eigenlijk nog twee subkaarten, namelijk die met probleem en oplossing. In sommige verhalen is er heel duidelijk een probleem waar de hoofdpersonen voor komen te staan. In het boek Een huis in het bos, is dat bijvoorbeeld dat de huisjes van de biggetjes kapot gemaakt worden, en dat de vier vrienden eigenlijk een huis willen waar ze alle vier in passen. Lees je een verhaal voor met een duidelijk probleem met oplossing, gebruik dan ook eens deze kaarten om het ‘wat’ duidelijk te krijgen. Ook dit kan weer in meerdere lessen: na de eerste keer voorlezen wordt bepaald wat het probleem is, en bij de volgende keer voorlezen luisteren de kinderen heel goed naar de oplossing die ze horen in het verhaal.

Luister goed

Om de kinderen extra goed te laten luisteren, is er de luister-goed-kaart. Voordat je het verhaal gaat voorlezen, laat je deze kaart zien. Vertel dat je straks een verhaal gaat voorlezen, en dat je wil dat de kinderen goed opletten. Stel nu een luistervraag. In het geval van Een huis in het bos kan dat zijn: Wie gaan de vier vrienden helpen? Of moeilijker: hoe nemen de vier vrienden contact op met de bevers? Je kunt kinderen hiermee ook aansporen bepaalde woorden te onthouden uit het verhaal. Zo vroeg ik bij het voorlezen van De Reuzenkrokodil naar woorden die ‘groot’ betekenen. Na het voorlezen konden we er enkele opschrijven, en zelf het lijstje aanvullen!

Kaarten om te gebruiken tijdens het voorlezen - Lespakket

Eerder was Natascha Bruti bij ons te gast, zij schreef over interactief voorlezen: wat is het en vooral HOE doe je dat? Heb jij voor ons nog een gouden voorleestip? Laat het ons weten!