Eerder schreef ik al over het belang van sensomotoriek. De zandtafel en watertafel kunnen goed gebruikt worden om de sensomotorische ontwikkeling te stimuleren. Heb jij geen zandtafel of watertafel? Schaf dan eens een bedbox aan, een plastic bak die je onder het bed kan schuiven. Deze bakken hebben een groot oppervlak en zijn niet te hoog. Vandaag deel ik 40 ideeën om de bak of tafel mee te vullen, en nog 10 tips om deze bakken in te zetten binnen je klas!

50x vullingen voor de zandtafel en watertafel - Juf Bianca

Vullingen voor je bak of tafel

  1. papier uit de papierversnipperaar
  2. herfstmaterialen; bladeren, eikels, kastanjes, dennenappels
  3. rijst (eventueel gekleurd met ecoline)
  4. ongepopte popcorn
  5. gedroogde bonen (allerlei)
  6. vers gemaaid gras (pas op met allergieën!)
  7. water gekleurd met ecoline of voedselkleurstof
  8. tuinaarde, zaadjes, bolletjes, tuingereedschap en tuinhandschoenen
  9. vogelzaad
  10. 8 delen bloem, 1 deel babyolie (zogenaamd ‘cloud dough’, voelt heerlijk zacht en kan toch gemodelleerd worden)
  11. fijn zand, schelpjes in allerlei kleuren, gouden munten, een schatkist, een schep en een zeef. Oh, en een schatkaart natuurlijk!
  12. groene papiersnippers, gekleurd hooi (dat je met Pasen kunt krijgen), paaseieren, plastic eieren die je gevuld hebt met allerlei materialen, paashaasjes, kuikentjes en (plastic) bloemen
  13. zand, maïskorrels, plastic of houten boerderijdieren, een boerderijtje en machines
  14. water, aquarium steentjes (van die groene en blauwe), plastic vissen, een lelieblad, plastic kikkers, badeendjes en andere vijverbewoners
  15. modder
  16. scheerschuim
  17. ijsblokjes en water
  18. kiezelstenen en zand (en het prentenboek van Max en de Toverstenen)
  19. tuinaarde, bladeren, plastic insecten
  20. fijn zand, flesjes met een dunne hals, een lepel
  21. water, afwasmiddel, glycerine en verschillende materialen om bellen mee te blazen (een stokje met een lus van touw, verschillende vormen van ijzerdraad). Leuk voor buiten!
  22. restmaterialen (rietjes, papier, karton, stof, wol, etc) en schaartjes
  23. water, kleuterlijm en knikkers
  24. macaroni, gekleurd met ecoline in alle kleuren van de regenboog
  25. eierdozen die aan stukken gescheurd zijn (en natuurlijk wat hele eierdozen die de kinderen zelf kunnen scheuren)
  26. spliterwten, trechters en potjes
  27. cloud dough (zie nummer 10), gekleurd met ecoline of voedselkleurstof, houten ijsstokjes, plastic ijshoorntjes en een ijsschep
  28. een bak met water, ingegraven in het zand (zodat je een vijver krijgt)
  29. zand, stenen, plastic dinosaurussen, nep-bomen (gemaakt van wc-rolletjes, keukenrollen en groen papier als bladeren)
  30. houten of plastic hekken (bijvoorbeeld van Playmobil of Lego), dierentuin dieren, fijn zand, gedroogde bonen
  31. fijn zand, kleine metalen voorwerpjes en magneten
  32. zand, steentjes en een vergrootglas
  33. een groot blok ijs, zout in een strooibusje, druppelaars (je weet wel, van de neusdruppels) met gekleurd water
  34. wattenbollen, snippers wit papier, witte piepschuimbollen in verschillende groottes (je kunt ze op elkaar zetten als sneeuwpop, door ze vast te prikken met een satéprikker)
  35. fijn zand en gedroogde lavendel
  36. repen stof met verschillende texturen
  37. aquarium steentjes, knikkers en zaklampen
  38. gedroogde pasta en de keukenmini’s van AH (idee vond ik hier)
  39. vulschelpen (van die piepschuimen dingen die men gebruikt om dozen op te vullen)
  40. veren

50x vullingen voor de zand-/watertafel - Lespakket

tips voor het gebruik van de zand-/watertafel

  1. Stel vooraf regels op met de kinderen en houd hen daar strak aan. Kinderen die expres materialen uit de bak op de grond gooien, worden uitgenodigd iets anders te kiezen.
  2. Geef de kinderen materialen om per ongeluk geknoeide materialen goed op te ruimen.
  3. Bedenk bij elk thema hoe je de zand-/watertafel in zou kunnen zetten. Probeer zoveel mogelijk zintuigen te prikkelen, denk aan de geur, hoe het voelt, hoe het eruit ziet
  4. Sommige vullingen hebben een redelijk gesloten thema (bijvoorbeeld de dierentuin) wat de kinderen qua spel in een bepaalde richting stuurt. Andere vullingen zijn vrijer, en vragen meer van de fantasie van kinderen. Observeer waar ze zelf mee komen, stel vragen en stuur bij als dat nodig is.
  5. Bedenk dat sommige mensen het niet fijn vinden als kinderen spelen met eten. Natuurlijk zijn er mensen op aarde die het graag op zouden eten! Houd hier rekening mee, en pas de vulling eventueel aan.
  6. Je kunt het vulmateriaal hergebruiken door het te bewaren in zogenaamde ziplock zakjes (die aan de bovenkant af te sluiten zijn).
  7. Om pasta en rijst te kleuren voeg je een klein beetje ecoline of voedselkleurstof toe, en schud je het goed. Dit kan ook in een ziplock zakje.
  8. Voeg eens een paar druppels etherische olie toe om de reuk te stimuleren.
  9. Schakel de hulp van ouders in om de vullingen bij elkaar te krijgen. Als jij voor elk thema een nieuwe zak rijst moet kopen, kan dit aardig oplopen, maar ouders zullen het vast niet erg vinden om eenmalig een zak rijst te doneren.
  10. Laat de kinderen ook zelf eens de vulling voor de zand-/watertafel samenstellen!

disclaimer: een aantal van de links in dit bericht verwijst naar bol.com. Vaak als verduidelijking van de bedoelde materialen. JufBianca ontvangt een kleine vergoeding voor elk artikel dat via deze site bij bol.com gekocht wordt.