Inleiding

Dit thema past goed in de tijd van EK/WK voetbal, Olympische spelen, de jaarlijkse sportdag, of gebruik het gewoon om sport in het algemeen te promoten! Je kunt het verhaal van de haas en de schildpad vertellen. In dit verhaal gaan ze tegen elkaar strijden in een hardloopwedstrijd. De haas denkt met gemak te kunnen winnen, maar natuurlijk wint de schildpad! Het is ook leuk om bij dit thema eens het menselijk lichaam te bekijken.

Boeken en materialen

   

Hoek

een trainingskamp waar de kinderen kunnen trainen (ik denk aan gewichtheffen met zelfgemaakte halters, steps, gewichtjes, zweetbandjes, etc)

je zou ook een sportarts-praktijk kunnen maken, waarin gekeken wordt of de kinderen wel gezond zijn

of een winkel met sportartikelen, zoals kleding, schoenen, ballen, springtouwen, zweetbandjes en stopwatches

Knutselen

Op de site van juf Tinta leer je hoe je een T-shirt kunt vouwen. Versier hem met een rugnummer en een logo. Vouw het shirt ook eens met een A2 vel papier!

Maak een medaille: neem een stukje zilver- of goudfolie (van dat dikke, om mee te knutselen). Laat de kinderen er voorzichtig een tekening in krassen, zonder het folie te beschadigen. Plak het geheel op een stuk rond karton, prik een gat en rijg er een touw door.

Een andere medaille: beplak een bierviltje met zilver- of goudfolie.

Nog een andere medaille: beplak de deksel van een glazen potje met zilver- of goudpapier.

Kleurplaat medaille: laat het lint beplakken met stukjes papier die de kinderen op maat geknipt hebben (vlechtstroken in kleine vierkantjes). Laat ze reeksen maken (ABAB of AABAAB, etc)

Teken de houder van de fakkel op papier, en laat de kinderen de vlammen maken met stukjes gescheurd vliegerpapier in de kleuren oranje, rood en geel.

Deze armband is gemaakt van rode en blauwe stroken (aan beide achterkanten is een witte strook geplakt). Maak hiervan een muizentrappetje. Klik op het plaatje voor de Amerikaanse uitleg.

credits: DLTK

Voetbalschoen: vouw een schoen, maak er met propjes papier noppen onder en maak de schoen af met veters en een logo.

Kijk voor meer knutselideeën en inspiratie op mijn Pinterest bord over sport

Kringactiviteiten

Dit is een goed moment om de lichaamsdelen eens te herhalen: wat gebruik je met voetbal, en wat met handbal? Wat zijn scheenbeschermers?

Lesideeën

auditieve oefeningen voetbal (pdf, gekregen van Angelique)

Gebruik de volgende materialen om de cijfers 1-12 en bijbehorende hoeveelheden te oefenen. Gebruik hierbij bv. het flanelbord: rugnummers1-12, getallenlijn1-12, kleur net zoveel ballen 1-12, welk cijfer hoort erbij?

Kijk ook eens hier:

kleutergroep (Olympische Spelen)

kleutergroep (EK Voetbal)

Idee van Miranda: Doe de volgende stappen: www.kleurplaten.nl > bouwplaten > nieuwe bouwplaten. Als je dit gedaan hebt dan krijg je allemaal slingers met een letter / cijfer erop. Die kan je gebruiken om een WK slinger van te maken. B.v. HUP HOLLAND HUP of WK 2006 etc. Verzin zelf een kreet. Dit is leuk om in de klas op te hangen of voor het raam.

Materialen

Maak groepjes: fluit, leeuw, T-shirt en voetbal (werkblad, pdf, gekregen van Angelique)

Sommen: erbij 0-5, eraf 0-5, erbij 0-10, eraf 0-10 (werkblad, pdf, gekregen van Angelique)

Zet een rondje om het goede getal: tot 5, tot 10 (werkblad, pdf, gekregen van Angelique)

hoeveel woordstukjes hoor je (werkblad, pdf, gekregen van Angelique)

kleur de letters van de woorden (werkblad, pdf, gekregen van Angelique)

kleur het langste woord (werkblad, pdf, gekregen van Angelique)

leesrups voetbal (pdf, gekregen van Angelique)

memorie (pdf, gekregen van Angelique)

schrijf de woorden bij de voetbalspeler (pdf, gekregen van Angelique)

stempelboekje (pdf, gekregen van Angelique)

stempelkaarten (pdf, gekregen van Angelique)

diverse kleurplaten over sport

Versjes en liedjes

(op de melodie van Altijd is Kortjakje ziek)

Sporten, ja daar hou ik van
kijk hoe goed ik zwemmen/rennen/schaatsen kan.
‘k Train van vroeg tot ’s avonds laat,
zodat het steeds beter gaat.
Sporten, ja daar hou ik van,
kijk hoe goed ik zwemmen kan.

(Laat alle sporten die gezongen worden door de kinderen uitbeelden. Idee van Idtje)