Pluk is een jongen die woont in de Petteflet en die rijdt in zijn rode kraanwagentje. Verhalen over hem zijn geschreven door Annie MG Schmidt, en erg populair bij kinderen. Doordat hij met zijn vrienden Aagje, ZaZa de kakkerlak en Dollie de duif zoveel avonturen meemaakt, is het gemakkelijk een thema rond hem op te stellen. Genoeg te beleven!

thema Pluk - Lespakket

Inleiding

Een thema bij de bekende verhaaltjes van Annie MG Schmidt. We beginnen met het voorlezen van het allereerste verhaaltje, waarin Pluk voor het eerst in zijn torenkamertje in de Petteflet komt wonen.

Boekentips

     
 

Hoek

Ik wil extra aandacht besteden aan de huishoek, het spel hierin aandacht geven en begeleiden waar nodig. We richten de hoek in als torenkamertje van Pluk. Ik wil zorgen voor een Pluk-pet, een Aagje-strik, een Helderder-hoedje en een Meneer Pen-bril. Misschien willen de kinderen een bedje voor Zaza maken. Verder bespreken we wat er zoal in een huisje te vinden is.

Andere mogelijkheden voor de themahoek:

  • De winkel van meneer Pen, waar allerlei dingen verkocht worden
  • Het huisje van mevrouw Helderder, waar alles goed schoongehouden wordt
  • Het kantoor van de Weerman (uit Pluk redt de dieren)

Knutselen

kraanwagen - thema Pluk - Lespakket

Vouw een kraanwagen (nodig: 1x 16 vierkantjes (rood) en 1 x vlieger (zwart) en restpapier). Knip pluk uit en plak hem in de kraanwagen

Een Petteflet op het raam. Je maakt met stroken vierkante vakken op het raam. Bovenin natuurlijk het torenkamertje. Alle kinderen knippen en plakken flatbewoners. Deze worden in de flat geplakt.

Kleurplaat van Aagje maken. Deze inplakken en kleuren met roze. Roze sitspapier, roze stiften, roze wasco, roze glitters, roze vliegerpapier, roze verf, enz. Je moet wel even in de gaten houden dat ze het niet als kleurplaat gebruiken, maar iets met alle materialen doen.

Tekenen: A3 vellen in de lengte halveren. Tekenen met wasco. (Als je met potloden tekent, gebruik je halve A4 vellen.) Groep 1, vel in de lengte: Teken de krullevaar. Door het blad in de lengte te leggen, tekenen kinderen goed in de hoogte. Groep 2, vel in de breedte: Teken Langhors met de Stampertjes op zijn rug, en de wieltjes eronder. (laatste 3 ideeën met dank aan Saskia!!)

Kringactiviteiten

Slager-bakker-groenteboer: Pluk doet boodschappen. Waar haalt hij ‘appels’, ‘stokbrood’, ‘kipfilet’?

Torens bouwen: bouw twee torens van blokken, en stel de kinderen vragen als ‘welke toren is het hoogst?’, ‘maak beide torens eens even hoog’, ‘wijs het bovenste kamertje eens aan’.

De Lispeltuut praat een beetje gek. Hij vervangt letters door andere letters. Probeer alle namen van de klas eens anders uit te spreken. Begin bijvoorbeeld alle namen met de letter P: Pieter, Pavid, Pinda.

Lesideeën

Mevrouw Helderder maakt alles schoon met haar spuitbus. In het speellokaal nemen we allemaal een denkbeeldige spuitbus in de hand, en daar gaan we mee spuiten. Van boven naar beneden, een rondje om jezelf, mooie krullen in de lucht, etc. Later kun je deze patronen als schrijfpatronen op een groot vel papier met wasco laten maken. Knip en plak er een spuitbus bij, stempel het woord Helderder en kleur alles in met ecoline.

Nog een paar schrijfpatroon-ideeën: de krullen van de Krullevaar, golven in de rivier van de Heen-en-Weer-wolf, de flettekat van een staande lemniscaat (8), de sprietharen van de stampertjes, de springbewegingen van Zaza, etc.

Groep 2, voorbereidend schrijven: Met wasco op een groot vel (A3) een acht schrijven in één beweging. Verschillende keren herhalen over dezelfde lijn. Een staart, oren en snoet bij tekenen. Inkleuren met waterverf of ecoline.

Groep 1: Zelfde techniek, ook een acht. Maar nu van twee aparte rondjes. Hiervan Dollie maken. Snavel en oog tekenen. (met dank aan Saskia)

In de bouwhoek bouwen we flatgebouwen. Hoe zorg je ervoor dat elke bewoner zijn eigen kamertje heeft? Geef eventueel poppetjes (van Pluk zijn ook poppetjes te verkrijgen) erbij, met de opdracht dat elk poppetje een kamertje moet krijgen. Deze opdracht kan met grote blokken en fröbelblokjes uitgevoerd worden, er zijn ook platen nodig.

Nog een bouwidee: laat de kinderen torens bouwen n.a.v. een plattegrond. Daarop lezen de kinderen hoe hoog de torens moeten worden. Dit kan ook anders om: laat de kinderen een gebouw maken en dit vertalen naar een plattegrond.

In de speelzaal wordt de Torteltuin nagebouwd met groot materiaal. Er zijn ‘bomen’ om in te klimmen, er zijn pittenzakken om mee te gooien, er zijn wandelpaadjes om over te lopen, bruggetjes over de vijver, etc.

Materialen

Auditieve oefeningen, werkbladen, kraanwagen van mozaiekKrullevaar mozaïek1, Krullevaar mozaïek2, Thema Pluk uitgeschreven, werkblad d, werkblad f en sudoku blad1 en blad2. Met dank aan Saskia en Roelie

Versjes en liedjes

Liedje op de wijs van Opa Bakkebaard